Micael Hörberg, BNI-konsult i Stockholm och Uppsala.

De som banar väg för andras framgång: Micael Hörberg

Det är få som varit engagerade i BNI så länge som Micael Hörberg. Han är vår nionde BNI-konsult artikelserien "De som banar väg för andras framgång". Micke är BNI-konsult för både team i Stockholm och Uppsala, och har alltid funnit stor glädje i att se andra lyckas och det har präglat hans liv både yrkesmässigt och privat. Men vad driver egentligen en BNI-konsult, vad är deras passion i livet och hur ser deras vardag ut? Det vill vi ta reda på i denna artikelserie. Och vad gjorde Micke den 6 juni 1983? Det du får läsa om nedan.

Micael, vem är du?
Född och uppvuxen i Sollentuna och har sen flyttat runt i stora delar av landet tack vare mina jobb. Har mer eller mindre alltid jobbat med försäljning i någon form. Hamnade i Skåne och blev kvar i 22 år innan jag flyttade tillbaka till huvudstaden. Varit lite av en rastlös själ som inte riktigt landat förrän de senaste 10-15 åren. Stort idrottsintresse och var själv mycket aktiv som ung, spelat mycket fotboll, simmat, höll på med gymnastik i tonåren och mycket mer. Därför är det extra kul att följa min sons framgångar inom fotbollen.

Bor idag idylliskt tillsammans med min fru Veronica på Ådö strax utanför Bro i Stockholm.

Vad är din passion i livet?
Har alltid funnit en stor glädje i att se andra nå framgångar, och det har suttit i mitt ledarskap. Både privat och yrkesmässigt. Att sen och följa min son Felix framgångar inom fotbollen är en STOR passion såklart. Sen finns där så mycket mer, våra hundar, att resa runt, uppleva städer och naturen…..

Berätta något om dig själv som många inte vet
Få vet att jag en strålande solskens dag den 6 juni 1983 red den Beridna Högvakten till Slottet på Sveriges första Nationaldag, och då även fick dinera med Hans Majestät Konungen.

Har du något exempel på ett tillfälle du har hjälpt en affärspartner som du är extra stolt över?
Jag har svårt att lyfta fram enskilda exempel, för dom är många. Men det jag är mest stolt och glad över är att många affärspartners runt mig rönt stora framgångar och ett par även tagit steget att själva bli konsulter, delvis genom att jag funnits där som konsult och partner inom BNI.

Vad är det bästa med att vara BNI-konsult?
Att få se Affärspartners utvecklas både som företag men inte minst den personliga utvecklingen många går igenom. Har fått vara en del i så många härliga resor i framgångar och personlig utveckling. Även egna, som när vi byggde BNI Vision by the Sea och BNI Future i Malmö.

Vilket citat har fastnat kvar hos dig?
En mentor sa en gång till mig: ”Din framgång är min framgång!”. Det tog jag med mig i mitt ledarskap, vilket har gett mig mycket tillbaka.

Vad vet du alldeles för mycket om?
En person sa en gång till mig: Du kan så oerhört mycket?! Mitt svar blev med lite eftertanke: Nä, däremot kan jag lite men om väldigt mycket.

Om du kunde få veta den absoluta sanningen till en fråga, vilken fråga skulle du ställa?
I dagsläget, vad rör sig i huvudet på Putin?

När överträffade du senast någons förväntningar och vad gjorde du då?
För bara ett par veckor sedan gav jag en av mina Affärspartners en referens som lett till en mycket bra affär. Han trodde inte konsulter gav referenser?!

I det privata sker det nog lite titt som tätt. Människor tittar konstigt på dig ibland när du erbjuder dom hjälp på ett eller annat sätt. Så många tror att man förväntar sig något tillbaka. Så fel dom kan ha.

Vilket ämne skulle du kunna prata om i timmar utan att tröttna?
Professionellt Affärsnätverkande 😊