David Altefur från Altefur Development AB

David har tipsen - Så blir du en riktigt bra utbildningsansvarig

Att få chansen att hjälpa andra att lyckas med sina affärer är precis vad David Altefur, från Altefur Development AB, trivs bäst med. Därför var han snabb att tacka ja till rollen som utbildningsansvarig. Han berättar om hur han gör för att fånga uppmärksamheten, hur han vet vad han ska prata om samt delar med sig av sina bästa tips!

Vad är det bästa med att vara utbildningsansvarig?
Den bästa känslan är när man ser hur teamets affärspartners anammar de rekommendationer och tips som man kommer med under utbildningspunkten och det visar positiva effekter för affärerna.

Vad ser du som den största möjligheten med rollen?
Den största möjligheten är att få chansen att vara med och påverka och styra teamet i en riktning som genererar fler och bättre affärer. Rollen ger mig inspiration till att förstå vad teamet behöver och önskar. Det gör att jag blir mer lyhörd över vad teamkollegorna känner att de behöver veta eller lära sig mer om.

Hur vet du vilka punkter du ska prata om, var får du inspiration ifrån?
Jag lyssnar av med teamets affärspartners, teamledningen samt funderar själv på vad jag tycker kan förbättras i teamet. Det kan vara allt från att hålla tiden, till att våga tala om för en affärspartner att man saknar förtroende för varandra och behöver ett eller flera individuella möten för att bygga upp ett förtroende. Ett team blir starkare om man bygger upp förtroende för så många som möjligt.

Hur lägger du upp punkterna?
Jag har valt att ha några utbildningspunkter färdiga som jag kan använda när som. Det är generella punkter såsom att hålla tiden, att det är viktigt att gå utbildningar till att förklara skillnaden på nivåerna på en referens. Sen stämmer jag alltid av med teamledningen om det är något speciellt som behöver lyftas denna veckan eller om jag själv har hört något från kollegorna i teamet.

Hur fångar du teamets och gästernas uppmärksamhet?
Jag försöker att hålla utbildningspunkten kort och saklig och gärna väva in tips som alla har nytta av oavsett om man är affärspartner i BNI eller inte.

Davids fem bästa tips på hur man blir en riktigt bra utbildningsansvarig!

1. Lyssna på teamledningen och ha en dialog med dem
  2. Lyssna på och prata med teamets partners. Det finns många tankar och funderingar som kan användas under utbildningspunkten. Du kan få många värdefulla tips.
  3. Lyft punkter som kan vara självklarheter för många. Men repetition är kunskapens moder.
  4. Se till att hålla utbildningspunkten kort och koncis. Då lyssnar både affärspartners och besökarna bäst. Använd gärna någon annan i teamet som kan berätta om eller förstärka det som du vill ha sagt, det ger en annan dimension till utbildningspunkten.
  5. Ha några tävlingar varje termin för att sporra teamet. Det kan vara allt från att ha minst ett 1-2-1 (individuella möten) med någon du inte haft 1-2-1 med under den kommande tvåveckorsperioden till att ha som utmaning att alla ska ha med minst en gäst under en månad. När vi började genomföra digitala möten gav jag som utmaning att ha minst två digitala 1-2-1s under en tvåveckorsperiod för att sporra alla affärspartners att börja använda de nya kontaktsätten även till 1-2-1s.

Text: David Altefur