Uppdaterad BMW M2 med ökad effekt

Uppdaterad BMW M2 med ökad effekt

Nya BMW M2 höjer ribban för kompakta högpresterande sportbilar i premiumsegmentet med ökad kraft, mer visuell närvaro än någonsin och ny innovativ utrustning.

Med sitt drivkoncept med rak sexcylindrig motor, sexväxlad manuell växellåda (tillval) och klassisk bakhjulsdrift tar nya BMW M2 sitt unika erbjudande till en ny nivå. I kombination med kompakta dimensioner, chassiteknik perfekt anpassad för både vardagskörning och bana, samt ett toppmodernt operativsystem för ökad individualisering av bilens inställningar, är nya BMW M2 perfekt utrustad att skriva nästa kapitel i BMW M-märkets framgångssaga.

Sexcylindrig radmotor med extra effekt och vridmoment.

Den uppgraderade motorn sätter ökat fokus på linjär kraftleverans, som sträcker sig till de högre varvtalen, vilket är ett kännetecken för M-modeller. Den 3,0-liters motorn har 20 hästkrafters ökad kraft vilket ger en total effekt på 480 hk. Maximalt vridmoment är tillgängligt över ett brett varvtalsområde mellan 2 650 och 6 130 varv/min med ett toppvridmoment på 550 Nm för den valfria sexväxlade manuella växellådan. När kraften överförs via den standardmonterade åttaväxlade M Steptronic-växellådan med Drivelogic ökar siffran till 600 Nm.

Oavsett vilken motorvariant kunden väljer, så gör den ökade motoreffekten att 0,1 sekunder kapas vid accelerationen från 0 till 100 km/h: nya BMW M2 gör nu sprinten på 4,0 sekunder med standardväxellådan eller 4,2 sekunder med den valfria sexväxlade manuella växellådan. Kraftökningen gör sig även märkbar i sprinten 0 till 200 km/h, med en förbättring på 0,6 sekunder för BMW M2 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda (nu 12,9 sekunder) och motsvarande sänkning med den manuella växellådan till 13,7 sekunder. Toppfarten är 250 km/h, men kan ökas till 285 km/h med valfria M Driver’s Package.

Visuellt imponerande exteriördesign med nya accenter.

Nya BMW M2 får ett utökat utbud av exteriörfärger samt lättmetallfälgar med ny design. Kunder kan välja bland tre solida färger, fem metallic-nyanser och sex BMW Individual-lackeringar. Det utökade sortimentet inkluderar de nya färgerna Sao Paulo Yellow solid, Fire Red metallic, Portimao Blue metallic och Skyscraper Grey metallic. Dessutom innehåller urvalet av BMW Individual-lackeringar nu Java Green, Voodoo Blue, Grigio Telesto och Twilight Purple.

Modellen är standardutrustad med M-lättmetallfälgar i dubbelsidig design med en Jet Black-finish. Dimensionerna är 19 tum på framaxeln och 20 tum på bakaxeln. Ett nytt tillval är M-lättmetallfälgar i dubbelsidig design och med samma dimensioner, men i färgen Silver. De kan kombineras med racingdäck med M Race Track-paketet.

Ny ratt och säten; M Carbon bucket seats nu som tillval.

Den viktigaste länken mellan förare och bil – ratten – har ny design som ger ett ansiktslyft till hela interiören. Den standardmonterade M-läderratten har nu en platt nederkant och precist modifierade ekrar. En M Alcantara-ratt finns också tillgänglig som tillval i samma design. En uppvärmningsfunktion erbjuds som tillval för båda rattvarianterna.

BMW Operating System 8.5, digital styrning av klimatfunktionerna

Den M-specifika innehållet i BMW Curved Display och det valfria BMW Head-Up Displayen förstärker cockpitens progressiva sportbils-anda. Den helt digitala skärmgruppen, bestående av en 12,3-tums informationsdisplay och en 14,9-tums kontrollskärm, utgör nu scenen för den senaste utvecklingen av BMW iDrive-styr/operativsystem baserat på BMW Operating System 8.5.

Svenska priserna för nya BMW M2 börjar från 845.000kr och de första bilarna väntas komma hem till efter sommaren.

Läs mer om nya BMW M2 här: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0442878EN/the-new-bmw-m2