Nya BMW M5 Touring är här

Nya BMW M5 Touring är här

För tredje gången i sin 40-åriga historia erbjuds BMW M5 i en Touring-version. Nya BMW M5 Touring kombinerar prestanda på högsta nivå med vardaglig användbarhet och långdistanskomfort.

Lanseringen av ännu en Touring-variant till BMW M GmbH:s modellutbud bygger på både tidigare och nuvarande framgångar. Första gången BMW M GmbH introducerade en Touring-version var redan 1992 tillsammans med den andra generationen av BMW M5 Sedan. År 2007 fick den fjärde generationen av den högpresterande sedanen också ett BMW M5 Touring-syskon. Och nu följer den nya upplagan framgången för den allra första BMW M3 Competition Touring, som lanserades 2022, och säkerställer att kunderna återigen kommer att kunna välja mellan två karossvarianter av BMW M5.

Den tredje Touring-varianten i BMW M5:s historia kommer för första gången med ett elektrifierat drivsystem. Detta berikar BMW M5 Tourings redan mångfacetterade karaktär med nya talanger. Den modellspecifika versionen av M HYBRID-systemet kombinerar en högvarvig V8-motor med M TwinPower Turbo-teknik och en elmotor integrerad direkt i växellådan. Resultatet är en exceptionellt kraftfull drivenhet som genererar både formidabel prestanda och förbättrad effektivitet, och kan till och med ge helt elektrisk körning.

Förbränningsmotorn och elmotorn genererar en kombinerad maximal effekt på 535 kW/727 hk (förbränningsmotorn ger en maximal effekt på 430 kW/585 hk och elmotorn bidrar med upp till 145 kW/197 hk) och ett maximalt vridmoment på 1 000 Nm (750 Nm från förbränningsmotor och 280 Nm från elmotor). Elmotorns nominella vridmoment höjs till ett effektivt värde på så mycket som 450 Nm vid motorns transmissionsingång med hjälp av ett förväxlingssteg patenterat av BMW. Denna innovation gör det möjligt för den kompakta elektriska drivenheten att generera effektiv framdrivningseffekt som normalt bara kunde uppnås med en mycket större motor.

Den omedelbara effekten från elmotorn och V8-motorns stora aptit på varvtal banar väg för anmärkningsvärda accelerationstider. BMW M5 Touring sprintar till 100 km/h från stillastående på 3,6 sekunder och når 200 km/h på 11,1 sekunder. Det maximala vridmomentet på 1 000 Nm ger dessutom enastående elasticitet, vilket återspeglas i en tid på 80 till 120 km/h på 3,1 sekunder på femte växeln. Den begränsade toppfarten på 250 km/h kan höjas till 305 km/h genom att specificera bilen med tillvalet M Driver's Package.

Precis som elmotorn är högspänningsbatteriet i nya BMW M5 Touring också en del av den senaste femte generationen BMW eDrive-teknik. Litiumjonbatteriet i nya BMW M5 Touring ger 18,6 kWh användbar energi vilket ger en elektrisk räckvidd i WLTP-testcykeln på 61-67 kilometer. Den höga effekten hos elmotorn i nya BMW M5 Touring gör det också möjligt att köra utsläppsfritt — inte bara i stadstrafik utan även längre bort med en topphastighet på 140 km/h i elläget. Den kombinerade laddningsenheten stöder AC-laddning på upp till 11 kW.

Precis kraftfördelning med M xDrive och 8-växlad M Steptronic-växellåda med Launch Control & Boost Control
M HYBRID-drivsystemets kraft kanaliseras fullt ut till vägen via det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet M xDrive. Den elektroniskt styrda kopplingen säkerställer en växlande kraftfördelning mellan fram- och bakhjulen och går att justeras via M Setup-menyn. Förutom standardinställningen för 4WD kan förare också välja 4WD Sport eller 2WD-läge. Den åttaväxlade M Steptronic-växellådan har en Launch Control-funktion som möjliggör optimal acceleration från stillastående. Det finns också en Boost Control-funktion vid körning mellan 30 och 150 km/h. Den aktiveras genom att dra i vänsterväxeln i mer än en sekund.

Modern funktionalitet för vardaglig användbarhet och långdistanskomfort
BMW M5 Tourings enastående prestanda kombineras med en mängd utrustningsfunktioner som höjer nivån på både komfort och funktionalitet i vardagskörning, för fritidsaktiviteter och på längre resor. Baksätets ryggstöd kan delas upp 40:20:40 och fällas ner som standard för att utöka lastkapaciteten från 500 till maximalt 1 630 liter. Dragkrok finns som tillval och har en maximal dragvikt på 2 000 kg.

Karaktäristisk BMW M-dynamisk körupplevelse i unikt modellkoncept
Med sin mycket distinkta mix av dynamiska prestanda, långdistanskomfort, rymlighet och en helt unik karisma lovar nya BMW M5 Touring en körupplevelse som är oöverträffad i sitt segment. Dess dynamiska prestandakvaliteter sätter nya standarder i klassen. Viktiga faktorer är drivsystemet och fordonskonceptet med lång hjulbas, breda spårvidd, låg tyngdpunkt och harmoniska, nästan perfekta viktfördelning på 50:50. Dessutom en kaross med förbättrad styvhet och aerodynamik samt chassiteknik i en modellspecifik konfiguration som noggrant har anpassats för M HYBRID-drivsystemet.

Nya BMW M5 Touring har ett rekommenderat listpris på 1.615.000kr och börjar produceras i november men är beställningsbar redan idag.

Läs mer om nya BMW M5 Touring här: https://www.press.bmwgroup.com...