Icona Pop återvinner hitlåt tillsammans med BMW

Icona Pop återvinner hitlåt tillsammans med BMW

Nya BMW iX är inte bara ett teknologiskt flaggskepp inom automatisering, elektrifiering, uppkoppling och digitala tjänster. Den står också för ett nytt sätt att arbeta cirkulärt med biltillverkning. För att lyfta fram kraften i att återvinna tar BMW nu hjälp av musiken, tillsammans med svenska världsartisterna Icona Pop.

Helt nya BMW iX utgör en viktig milstolpe i BMWs satsning på elektrisk körglädje, cirkularitet och hållbarhet. Modellen är utvecklad utifrån företagets cirkulära filosofi. Det innebär att den byggs med upp till 30 % återvunna material och över 95 % av material som kan återanvändas efter bilens livslängd.

Detta uppmärksammas i BMWs nya samarbete med Icona Pop, som kan räknas till en av Sveriges genom tiderna största popgrupper. Duon har de senaste tio åren nått stora framgångar internationellt med låtar som I Love It, Off Of My Mind och Emergency. För att visa hur material av hög kvalitet tål att användas på nytt, återvinner Icona Pop nu gammalt material – med en ny, omarbetad version av hitlåten ”All Night” från 2013.

– Tanken om att ta tillvara på sådant som redan finns och skapa något helt nytt behöver lyftas. BMW iX står för en modern syn på hållbarhet och cirkularitet som vi står bakom, och det är extra kul att få visa det genom att göra det vi älskar, säger Aino Jawo och Caroline Hjelt från Icona Pop.

Redan i våras samarbetade Icona Pop med BMW vid lanseringen av helelektriska BMW iX3. Då skapade de en skräddarsydd bilspellista, inspirerad av elektricitet och progressivitet, som tidsmässigt varade lika länge som bilens elektriska räckvidd.

Den nya versionen av All Night släpps tillsammans med en kort video på BMWs hemsida den 17 november.

– BMW iX är ett stort kliv mot ansvarsfull tillverkning, med ett cirkulärt tänk. Det är viktigt att förmedla känslan av en hållbar framtid på ett nytänkande sätt, där passar samarbetet med Icona Pop som handen i handsken, säger Carl Lindwall, informationschef BMW Group Sverige.

BMWs vision om hållbar mobilitet och cirkularitet utgör en viktig del i verksamheten, och är nu en central i företagets princip för en hållbar utveckling. Att tänka om och tänka nytt är en viktig del i arbetet, det gäller även återvinning av använt material och att ta tillvara på material som kan återanvändas.

– Vi är självklart stolta över bilens 30 procent återvunna material, och inom kort kommer vi tillverka bilar med 50 procent återvunna material. Men vi måste bli ännu bättre. Målet är att senast 2040 endast tillverka bilar av 100 procent återvunna material, som dessutom sen kan återanvändas, säger Carl Lindwall, informationschef BMW Group Sverige.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.