Helt nya BMW M3, BMW M4 och BMW M 1000 RR

Helt nya BMW M3, BMW M4 och BMW M 1000 RR

BMW M presenterar tre fartfyllda produktnyheter: Nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé är två fanbärare när det kommer till äkta racingkänsla - nu är de redo för vägarna i sin nyaste form. Samtidigt är det världspremiär för BMW Motorrads första M-modell: BMW M 1000 RR.

35 år efter att den första BMW M3 såg dagens ljus är det dags för en ny generation av denna ikoniska modell. I nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé har kombinationen av racingprestanda med utmärkt användbarhet i vardagen tagits till nya höjder.

Precis som övriga prestandamodeller från BMW M kommer nya BMW M3 och BMW M4 att erbjudas med två motorvarianter vardera. Den ena med en rak 6-cylindrig motor med M TwinPower Turbo, vars 480 hästkrafter förflyttas till bakhjulen via en 6-stegad manuell växellåda, vilket är unikt i detta segment. Som alternativ finns Competition-modellen som kommer med 510 hk tillsammans med en 8-stegad M Steptronic-växellåda med Drivelogic.

För första gången i en M3 & M4 blir de båda Competition-modellerna även tillgängliga med M xDrive fyrhjulsdrift (beräknat från sommaren 2021).

De stora framstegen i kördynamik som gjorts i förhållande till föregångarna är ett resultat av typisk M-utveckling tillsammans med den finjusteringsprocess som genomfördes i samband med tester för den nya racingbilen BMW M4 GT3. Den extremt höga vridstyvheten i kaross- och chassifäste är en nyckelfaktor bakom den dynamik, smidighet och precision som kännetecknar BMW M-modellerna. Gemensamt för nya BMW M3 och BMW M4 är också det spektrum av känslor som väcks till liv av motor och chassi, ihop med den uttrycksfulla designen och de nya M specifika kontroll- och manöversystemen.

Exteriör
BMW M-modellerna har med sin distinkta figur en hög igenkänningsfaktor från alla vinklar,ed nya exklusiva exteriörfärger, de framträdande hjulhusen, de förlängda sidokjolarna och de M-specifika BMW-njurarna med sina horisontella stänger.

Flera M-specifika inslag bidrar till att kraven för högpresterande sportbilar uppnås och kan integreras harmoniskt i det moderna designspråket. Båda bilarna har tak i kolfiberförstärkt plast (CFRP) med aerodynamiskt optimerade fenor, bakspoiler samt de dubbla avgasrören som har blivit synonymt med M-modeller.

Interiör
Elektroniskt justerbara M sportsäten i Merinoläder med utökad funktionalitet i standardutförandet och som tillval finns nya M Carbon bucket seats som kombinerar racingteknologi med lättviktsdesign (-9,6 kg). M Mode och Setup-knapp för intuitiv hantering av display och assistenssystem.

Prestanda
Motorprestandan säkerställer en körupplevelse med imponerande acceleration. Och siffrorna på pappret är lika imponerande. Nya BMW M3 Sedan och nya BMW M4 Coupé gör:

0 – 100 km/h på 4,2 sekunder
0 – 200 km/h på 13,7 sekunder

Competition-modellerna gör sprinten:
0 – 100 km/h på 3,9 sekunder
0 – 200 km/h på 12,5 sekunder

Maxhastighet för samtliga modellvarianter är elektroniskt begränsad till 250 km/h, och kan stiga till 290 km/h med tillvalet M Driver’s Package.

I standardutrustningen ingår bland annat:

• Adaptiv fjädring
  • Elektronisk justering av sätena med minnesfunktion
  • Live Cockpit Professional
  • M Sport-säte i Merinoläder med utökad funktionalitet
  • PDC fram och bak
  • Hi-Fi högtalarsystem

Utrustning i Competition-paketet:

• Utökad motorprestanda (+ 30 hk)
  • BMW Individual extended Shadowline
  • M Drive Professional
  • M Steptronic-växellåda
  • Extra visuella detaljer (badges)

Nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé når marknaden från mars 2021. Längre fram kommer även en BMW M3 Touring bli tillgänglig.

Priser:
BMW M3 Sedan, från 855.000kr
BMW M4 Coupe, från 875.000kr
Competition paketet + 51.000kr för båda modellerna

Se global pressrelease för övrig teknisk data och fler bilder.

BMW M 1000 RR – den första M-modellen från BMW Motorrad

M är en framgångssymbol inom motorvärlden tack vare BMW:s prestandamodeller, som vänder sig till de kunder som har extra höga krav på prestanda, exklusivitet och individualitet. En filosofi som BMW Motorrad nu ansluter sig till.

Nya BMW M 1000 RR är den första M modellen från BMW Motorrad. Motorcykeln, som är baserad på S 1000 RR firar nu sin världspremiär. Med en motoreffekt på 212 hästkrafter, en totalvikt på endast 192 kg samt fjädring och aerodynamik utformade för maximal racingförmåga uppfyller nya M 1000 RR alla förväntningarna för en modell i toppsegmentet av superbikes.

”Dubbel R:et är vårt standardtecken för äkta briljans – både i motorsportsammanhang och ute på vägarna. Med M 1000 RR har vi lyckats gå ett steg längre på varje område. Den är lättare, snabbare och genomgående trimmad för prestanda – vilket känns från den första metern. Med tanke på det nya produktinnehållet och den extremt korta utvecklingstiden har jag fortfarande svårt att tro det själv”, säger Stephan Loistl, M 1000 RR Overall Vehicle Development.

Den vattenkylda 4-cylindriga motorn med BMW ShiftCam-teknik är baserad på S 1000 RR-drivlinan. Men nya M 1000 RR-motorn är kraftfullare än sin föregångare, med en maximal effekt på 212 hästkrafter vid 14,500 varv/minut, ett maximalt vridmoment på 113 Nm vid 11,000 varv/minut med maxhastighet vid 15,100 varv (500 mer än S 1000 RR).

Aerodynamiken är en annan avgörande beståndsdel i utvecklingen av M 1000 RR, vars front försetts med nya M winglets i klarlackad kolfiber. Dessa bidrar till att pressa framhjulet nedåt vilket motverkar överstegring och samtidigt möjliggör tidigare acceleration och tillåter senare inbromsning samt stabilare kurvtagning

Höjdpunkter - nya BMW M 1000 RR

• M 1000 RR 4-cylindrig racinganpassad motor baserad på RR-motorn, med högre maxeffekt, högre vridmoment i mellanregistret och högre maxhastighet med ytterligare 500 varv/minut.
  • Nytt, 3,657 gram lättare avgassystem med avgasrör, samt främre och bakre ljuddämpare i titan.
  • M winglets och högre vindruta: Bromsa senare och accelerera tidigare och med mer stabilitet i kurvor tack vare aerodynamiken som pressar ned framhjulet utan att tappa i fart.
  • Körlägena ”Rain”, ”Road”, ”Dynamic”, ”Race” och ”Race Pro-13” och senaste generationen av Dynamic Traction Control (DTC) och DTC wheelie function.
  • Shift assistant Pro för upp- och nedväxling utan koppling.
  • Launch Control för perfekta starter under race och Pit-Lane-Limiter för precis hastighet i depån.
  • Hill Start Control Pro för smidig start från sluttande underlag.
  • Chassidesign anpassad för racing med justerad geometri, optimerad hjullastfördelning och utökad justerbarhet av svängarmens svängpunkt.
  • M bromsar för första gången för BMW Motorrad
  • M kolfiberhjul: Snygga högteknologiska detaljer för maximal prestanda på både banan och vägen.
  • Instrumentbräda med stor 6,5-tum TFT-display med perfekt läsbarhet. Startanimation med M-logga och OBD-gränssnitt som kan aktiveras för M GPS-data och M GPS-laptrigger.
  • Lättvikts M-batteri, USB-laddning framtill, kraftfull LED-interiörbelysning, elektronisk adaptiv cruise control och greppvärmare.
  • M-design och dynamiskt formspråk som andas racingprestanda.
  • Pris: 370.000kr

Se global pressrelease för övrig teknisk data och fler bilder.

Under 2019 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 175 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.