Första titt på BMW Vision Neue Klasse X

Första titt på BMW Vision Neue Klasse X

Med BMW Vision Neue Klasse X får allmänheten ytterligare en inblick i BMW´s kommande modellutbud. Fokus den här gången är på hur BMW´s X-modeller kan komma se ut i framtiden.

Neue Klasse är mer än bara en bil eller ett koncept; Det är ett begrepp som symboliserar omvandlingen av BMW Group - som samtidigt kommer att kännas mer BMW än någonsin. Den nya helelektriska fordonsarkitekturen som lanseras under Neue Klasse representerar nästa modellgeneration och omfattar hela bredden av de olika modelltyper kunder efterfrågar idag och i framtiden, från sportig sedan till modern SAV. När BMW Vision Neue Klasse presenterades på IAA 2023 var det en inblick i BMW:s framtida sedaner. Nu har turen kommit till X-modellerna, med BMW Vision Neue Klasse X. En bil som står för aktiv livsstil, effektiv dynamik och självförtroende som, tillsammans med BMW Vision Neue Klasse, visar på bredden i den framtida modellkatalogen.

BMW Vision Neue Klasse och Vision Neue Klasse X är bara två exempel av totalt sex stycken modeller som BMW räknar med att lansera inom 24 månader från att produktionen av första modellen sätter igång. Den första varianten på den nya helelektriska fordonsarkitekturen börjar serietillverkas vid BMW-fabriken i ungerska Debrecen år 2025.

Karaktärsdragen för Neue Klasse är elektrisk, digital och cirkulär. Med BMW Vision Neue Klasse X presenteras en fjärde dimension, då körglädjen, som varit förknippat med BMW ända sedan 70-talet, når nästa nivå med speciellt utvecklat kontrollsystem för drivlina och chassi samt sjätte generationen av BMW eDrive-teknologi. De nya modellerna under Neue Klasse kommer kännas som en klassisk BMW men erbjuder en modern och totalt förfinad körupplevelse. Modellens hållbarhetskoncept säkerställer samtidigt ansvarsfull produktion, drift, demontering och återvinning.

Innovativ styrning av chassi och drivning: mer dynamisk prestanda, precision och effektivitet

En ny typ av drivline- och chassikontroll levererar överlägsen körupplevelse anpassad för olika behov. Den baseras på en ny mjukvaruplattform utvecklad av BMW Group, som garanterar smidig körning under alla förhållanden.

Framtidens BMW kommer att ha totalt fyra nya superhjärnor, det vill säga högpresterande datorer som arbetar smart tillsammans med uppgifter som hittills har bearbetats separat. Två av dessa kommer också att medverka till att ta körupplevelsen med Neue Klasse till en ny dimension. BMW utvecklade den första superhjärnan internt. Den integrerar drivlina och kördynamik med upp till tio gånger mer beräkningskraft. Den andra superhjärnan kommer i sin tur att möjliggöra nästa kvantsprång inom automatiserad körning. I Neue Klasse kommer fyra nyckelkontrollenheter kombineras i en enda högpresterande dator. Resultatet är mer dynamisk prestanda, precision och effektivitet i en bil som är ännu roligare att köra.

BMW eDrive-teknologi: Sjätte generationen effektivare än någonsin
Den senaste, sjätte generationen av BMW eDrive är nyckeln till att energieffektiviteten i Neue Klasse når en ny nivå. Utöver förbättrade drivenheter har modellen nya, runda, litiumjonbattericeller, med en volymetrisk energitäthet som är mer än 20 procent högre än de prismatiska celler som tidigare användes. I kombination med ett 800-voltsystem kommer detta att förbättra laddningshastigheten med upp till 30 procent – vilket innebär att man på 10 minuters laddning kan få upp till 300 kilometer räckvidd.

Sjätte generationens eDrive-teknologi bidrar också till upp till 30 procent längre räckvidd och när det gäller aerodynamik uppnås en ny imponerande toppnotering, i form av 20 procent reducerad dragkraft jämfört med jämförbar modell i den nuvarande utbud. En ny däckdesign och specialutvecklade bromssystem för elbilar bidrar till att höja den totala effektiviteten med upp till 25 procent.

Ny design för BMW:s X-modeller

Designspråket som utvecklats för Neue Klasse innebär ett stort steg inom både exteriör och interiör design. Med utökad markfrigång ger den helt elektriska fordonsarkitekturen möjlighet till rymligare interiör. Detta tillåter en hög hjulbas, korta överhäng och klassiska BMW-proportioner.

Det nya utseendet för BMW:s X-modeller har också bidragit till visionbilens starka intryck. Här noteras vertikalt riktade LED-enheter som ger en ny tolkning av BMW:s ikoniska ljusdesign. I fronten har BMW-grillen en tredimensionell form med vertikalt riktade och bakgrundsbelysta konturer. Tillsammans skapar strålkastarna och grillen en ljuseffekt som aktiveras när föraren närmar sig fordonet. Även bilens bakdel ger ett kraftfullt och atletiskt intryck.

Anpassad upplevelse med BMW Panoramic Vision och HYPERSONX WHEEL

Smidig och intuitiv interaktion mellan människa och bil möjliggörs genom den nya ratten med multifunktionsknappar, centraldisplay med touchkontroll och BMW Panoramic Vision, samt avancerad röststyrning från BMW Intelligent Personal Assistant. BMW Panoramic Vision projicerar även information över hela vindrutans bredd, vilket kompletteras av en förbättrad BMW 3D Head-Up Display, i produktionsmodeller. I BMW Vision Neue Klasse X är den centrala displayen integrerad i instrumentpanelen, vilket ger passagerare i framsätet optimal tillgång till alla infotainmentfunktioner.

Nya möjligheter för en personlig ljudupplevelse tillkommer med nya HYPERSONX WHEEL. Med denna digitala funktion kan alla passagerare njuta av sitt favoritljud på varje resa. Ljudet genereras i realtid och justeras på HYPERSONX WHEEL.

Minimerat CO2-avtryck genom resurseffektiv produktion och leveranskedja

Med BMW Vision Neue Klasse tar BMW det cirkulära tänket till nästa nivå där fokus ligger på att systematiskt minska koldioxidavtrycket under hela livscykeln. I interiören, närmare bestämt dörrpaneler och mittkonsol används det helt växt- och mineralbaserade samt petroleumfria ytmaterialet ”Verdana”. För första gången används även havsplaster för diverse formsprutade delar. Sedan tidigare står detta sekundära råmaterial, som bland annat kommer från återvunna fiskenät, för 30 procent av innehållet i utvalda komponenter.

Materialvalen och bilens konstruktion möjliggör i sin tur enklare demontering av komponenter för bättre återvinningsbarhet, där tilläggsdelar för bilens sidor, fram- och bakparti produceras av återvunna monomaterial. På detta följer det nya designkonceptet den princip om återvinningsbarhet som presenterades i BMW i Vision Circular år 2021.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.