BMW uppdaterar 4-serien och BMW M4

BMW uppdaterar 4-serien och BMW M4

Idag presenterar BMW Group nyheter för några av varumärkets mest eleganta och eftertraktade modeller. Både BMW 4-serie Coupé och Cabriolet har fått uppdaterad design och utrustning. Även BMW M4 har uppdaterades för ännu mer imponerande prestanda.

BMW 4-serien får ett utseendemässigt ansiktslyft samt uppdatering av utrustning och funktioner. Modellserien befäster därmed sin position inom BMW-portföljen som en symbol för ren körglädje och sportig elegans.

Uppdateringen gäller både BMW 4-serie Coupé och BMW 4-serie Cabriolet. Utseendemässigt noteras en förstärkt närvaro och progressiv aura, med iögonfallande strålkastare och generös ytbehandling på fronthuven. Dessutom märks en förstärkt premiumkänsla i interiören samt nyheter som nya BMW iDrive med QuickSelect för smidig och intuitiv menynavigering, fler digitala tjänster och en utökad lista av standardutrustning.

På den svenska marknaden kommer två modellvarianter finnas tillgängliga: M440i xDrive Coupé och BMW M440i Convertible. Båda kommer med varsin sexcylindrig bensinmotor med en total effekt på 374 hk. Topphastigheten ligger på 250 km/h. M440i Coupé accelererar från 0-100 km/h på 4,5 sekunder medan det tar 4,9 sekunder för den cabbade varianten.

Så blir nya BMW M4

Även BMW M GmbH passar på att förbättra sin bästsäljare i premiumsegmentet för mellanklassen, då BMW M4 förses med utökad prestanda, förbättrad design och fler anpassningsalternativ och digitala innovationer.

På den svenska marknaden kommer Competition-varianten med M xDrive finnas tillgänglig (både som Coupé och Cabriolet). Modellen har bland annat fått utökad maxeffekt med 20 hästkrafter. Bland de övriga höjdpunkterna noteras nya strålkastare, laserbakljus, M-smidda lättmetallfälgar med en ny design, rattar och inredning samt BMW Operativsystem 8.5.

Både nya 4-serien och BMW M4 kommer att produceras på BMW Groups fabrik i Dingolfing och lanseringen för båda sker i mars i år.

Svenska priser
BMW M440i xDrive Coupe – 781.500kr
BMW M400i xDrive Cab – 861.000kr
BMW M4 Competittion M xDrive Coupe – 1.182.200kr
BMW M4 Competittion M xDrive Cab – 1.237.200kr

Teknisk data – nya BMW 4-serien:
BMW M440i xDrive Coupé
Motor: Sexcylindrig bensinmotor med 48V mildhybridsteknik
Maximal effekt: 374 hk
Maximalt vridmoment: 500 Nm
Acceleration: från 0-100 km/h på 4,5 sekunder
Topphastighet: 250 km/h
Sammanlagd bränsleförbrukning (WLTP): 8,7 – 8,1 liter/100 km.
Sammanlagt CO2-utsläpp (WLTP): 197 – 182 g/km.

BMW M440i xDrive Cabriloet
Motor: Sexcylindrig bensinmotor med 48V mildhybridsteknik
Maximal effekt: 374 hk
Maximalt vridmoment: 500 Nm
Acceleration: från 0-100 km/h på 4,9 sekunder
Topphastighet: 250 km/h
Sammanlagd bränsleförbrukning (WLTP): 8,5 – 7,7 liter/100 km.
Sammanlagt CO2-utsläpp (WLTP): 191 – 174 g/km.

Nya BMW M4:
BMW M4 Competition Coupé med M xDrive
Motor: Rak sexcylindrig motor
Maximal effekt: 530 hk
Maximalt vridmoment: 650 Nm
Acceleration: från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder
Topphastighet: 250 km/h (kan utökas till med 290 km/h med M Driver’s Package
Sammanlagd bränsleförbrukning (WLTP): 10,1– 10,9 liter/100 km.
Sammanlagt CO2-utsläpp (WLTP): 229 – 226 g/km.

BMW M4 Competition Convertible med M xDrive
Motor: Rak sexcylindrig motor
Maximal effekt: 530 hk
Maximalt vridmoment: 650 Nm
Acceleration: från 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder
Topphastighet: 250 km/h (kan utökas till med 280 km/h med M Driver’s Package
Sammanlagd bränsleförbrukning (WLTP): 10,3 – 10,2 liter/100 km.
Sammanlagt CO2-utsläpp (WLTP): 233 – 231 g/km.

Mer information om BMW 4-serie Coupé och Cabriolet går att läsa om här: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0439260EN/the-new-bmw-4-series-coup%C3%A9-the-new-bmw-4-series-convertible

Mer information om nya BMW M4 Coupé och BMW M4 Cabriolet: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0439308EN/the-new-bmw-m4-coup%C3%A9-the-new-bmw-m4-convertible

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.