BMW:s produktuppdateringar våren/sommaren 2024

BMW:s produktuppdateringar våren/sommaren 2024

Idag presenterar BMW flera uppdateringar av produktportföljen. De stora nyheterna är att de svenska priserna för nya BMW i4 är klara och att en uppdaterad version av BMW 3-serie presenteras, där den stora nyheten är att plug-in hybriden nu har en elektrisk räckvidd på upp till 101 km.

Bland produktnyheterna för våren och sommaren 2024 finns förutom en uppdatering av nya 3-serien och svenska priser för nya BMW i4, också en uppfräschning för BMW M3 Sedan & Touring och att BMW 5-serien nu finns tillgänglig som plug-in hybrid för både Sedan och Touring-modellen. Samtidigt lanseras Edition-modeller till flertalet av modellerna.

Svenska priser för BMW i4 LCI
BMW i4 har varit ledande i BMW Groups elektriska offensiv, med sitt övergripande koncept fokuserat på att leverera övertygande körglädje med enbart eldrift. Med lanseringen 2021 etablerades helt elektrisk mobilitet i kärnan av BMW-märket och sammanförde BMW:s signaturegenskaper inom design, material- och produktionskvalitet samt individualisering med lokalt utsläppsfri mobilitet. Tre år senare är det dags för en teknik- och designuppdatering, samtidigt som en tredje modellvariant kommer till Sverige i form av BMW i4 xDrive40. Med en maximal systemeffekt på 401 hk och en räckvidd upp till 548 km (enligt WLTP) placerar den sig mitt emellan BMW i4 eDrive40 och BMW i4 M50 xDrive.

I samband med att populära BMW i4 uppdateras presenteras ett antal edition-modeller på den svenska marknaden till speciella lanseringserbjudanden. Priserna för BMW i4 Active Launch Edition börjar på 609.900kr för eDrive40 versionen. Önskar kunden istället BMW i4 xDrive40 kostar den från 684.900kr, och toppversionen BMW i4 M50 xDrive börjar från 709.900kr.

För mer information se: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0441229EN/the-new-bmw-i4-and-the-new-bmw-4-series-gran-coup%C3%A9

BMW 3-serie LCI 2
I nästan 50 år har BMW 3-serien representerat kärnan i BMW-varumärket. En modell prägad av sportig körglädje i premium-mellanklassen, som gång på gång, under sju modellgenerationer, har bidragit till nya framsteg inom design, kördynamik och teknik i detta segment. 2022 skede en utförlig revidering av design, drivlina, digitalisering och utrustning av nuvarande generation. Detta följs nu av en andra teknik- och designuppdatering som tar nuvarande BMW 3-serien till nya höjder, inte minst genom det nya högspänningsbatteriet för 3-seriens plug-in hybrider, som ökar räckvidden till maximalt 101 km enligt WLTP. Bland uppgraderingarna finns även ett justerat chassi som förbättrar balansen mellan sport och komfort. Inom digitalisering introduceras BMW Operating System 8.5, som lägger grunden för extremt intuitiv och smidig hantering – via nya BMW iDrive med QuickSelect, och utökade navigationsfunktioner såsom Augmented View.

Plug-in hybriderna i nya BMW 3-serien tar nästa steg inom elektrifiering, med en line-up bestående av BMW 330e Sedan och BMW 330e Touring, båda tillgängliga med bakhjulsdrift eller BMW xDrive fyrhjulsdrift. Modellerna drivs av en fyrcylindrig bensinmotor ihop med en elmotor integrerad med en åttastegad Steptronic-växellåda, med en sammanlagd effekt på 215 kw/292 hk. Här används ett nytt högvoltsbatteri med femte generationens BMW eDrive-teknik, med mycket högre energitäthet än tidigare. Den tillgängliga kapaciteten har nästan fördubblats – till 19,5 kWh och den elektriska räckvidden är nu upp till 101 kilometer enligt WLTP-cykeln.

Denna femte batterigeneration innebär ett stort kliv framåt på alla relevanta mätpunkter. Den höga energitätheten på både cell- och batteripaketnivå kombineras med högre spänning, vilket leder till en betydande ökning i systemeffektivitet. Och trots att batteriets användbara energi nästan fördubblats, påverkas inte mängden utrymme som tas upp bilen. Framstegen inom batteriteknologi öppnar upp för större möjligheter att uppleva helt elektrisk körglädje i BMW 3-serien. Detta blir också de första plug-in-hybridmodellerna från BMW som klarar av trefas AC-laddning med en effekt på upp till 11 kW.

Med omfattande uppdateringar av chassi erbjuder nya BMW 3-serien också märkbart förbättrad komfort i alla körlägen utan att tumma på den välbekanta prestandan. Ökat precision och stabilitet uppnås genom en styvare infästning som kopplar de bakre stötdämparna till karossen, vilket även har en positiv inverkan på akustiken när bilen hanterar toppkrafter. I Comfort-läget minskar kraften som behövs för att vrida ratten.

Se elektrisk räckvidd för respektive modellvariant tillsammans med svenska från-priser:
BMW 330e Sedan: 85-101 km. Pris från 547.900kr (Active Launch Edition)
BMW 330e xDrive Sedan: 81-96 km. Pris från 565.900kr (Active Launch Edition)
BMW 330e Touring: 87-98 km. Pris från 564.900kr (Active Launch Edition)
BMW 330e xDrive Touring: 84-91 km. Pris från 582.900kr (Active Launch Edition)

För mer information se: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0442333EN/the-new-bmw-3-series-sedan-the-new-bmw-3-series-touring

Mer variation i BMW 5-serien
Nya BMW 5-serien Touring är nu ute på vägarna. De första bilarna levererades till kunder för några dagar sedan. Nu i sin sjätte generation lanseras den sportiga allroundbilen i premiumsegmentet för första gången som helt elektriska BMW i5 Touring. Just nu finns ett lanseringserbjudande, vilket innebär att man kan få en BMW i5 eDrive40 Touring med elektriskt utfällbar dragkrok och M-sportpaket från 766.900 kr (avser Active Launch Edition). Läs mer om lanseringserbjudandet här: https://www.bmw.se/sv/kontakt/launch-editions.html

Till sommaren utökas det elektriska utbudet i 5-serien med plug-in hybriden BMW 530e för Touringen. Drivsystemet består av en fyrcylindrig bensinmotor och en elmotor integrerad i den åttaväxlade Steptronic-växellådan, som tillsammans genererar en systemeffekt på 220 kW/299 hk. Högspänningsbatteriet ger en användbar energikapacitet på 19,4 kWh och möjliggör en elektrisk räckvidd på 83 till 95 kilometer (BMW 530e Touring) respektive 82 till 89 kilometer (BMW 530e xDrive Touring). Plug-in hybriden i nya BMW 5-serien Touring har samma lastkapacitet som övriga modeller, bagagekapacitet är 570 liter och kan ökas till 1 700 liter vid behov.

De svenska priserna börjar från 625.400kr för BMW 530e Touring (avser Active Launch Edition).

BMW M3 Sedan & Touring LCI
Den första generationen av BMW M3, som lanserades 1986, blev den mest framgångsrika modellen inom touring car-racing världen över. Då som nu följdes bilens framgångar inom motorsporten av en stadigt ökande popularitet för den serietillverkade modellen, som bjöd sina ägare på sällsynta nivåer av spännande körglädje. Den sjätte modellgeneration är kraftfullare, mer balanserad, säker, avancerad och mångsidig än någonsin. Med denna generation kan racingkänslan som förknippas med BMW M3 dessutom upplevas på fler sätt: Brevid BMW M3 Sedan finns även en Touring-modell (BMW M3 Touring) som förenar de prestandaegenskaper som denna modellserie är känd för med utökad praktikalitet och lastkapacitet.

Motorvarianten i nya BMW M3 Competition med M xDrive förstärks med ytterligare 20 hk tack vare optimerad konfiguration av den digitala motorstyrningsenheten (DME). En sexcylindrig radmotor genererar nu en maximal effekt på 390 kW/530 hk (jämfört med tidigare 375 kW/510 hk) vid 6 250 varv per minut.

Nya BMW M3 Competition Sedan med M xDrive accelererar från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder, och nya BMW M3 Competition Touring med M xDrive klarar samma sprint på 3,6 sekunder – trots högre tjänstevikt. Alla varianter har en elektroniskt begränsad topphastighet på 250 km/h som standard. Med tillvalet M Driver’s Package ökar denna siffra till 290 km/h för Sedanen och 280 km/h för Touring-modellen, vilket låter förare utnyttja den fulla potentialen i de kraftfulla motorerna.

Nydesignade LED-strålkastare, som sammanför halvljus och helljus i en enda modul, tillför nya accenter till fronten på nya BMW M3. När dörren öppnas bjuder interiörens avskalade design på en omedelbart en känsla av motorsport-DNA. Nya rattar och kontroller ihop med sofistikerade material för instrumentpanelen och klädseln höjer känslan av exklusivitet inuti den M-specifika sportbilscockpiten. Bland de nya designinslagen märks också nya smidda lättmetallfälgar, nya interiördetaljer och introduktionen av BMW Operating System 8.5 med senaste generationen av BMW iDrive.

I Sverige erbjuds endast nya BMW M3 Sedan och BMW M3 Touring i Competition-utförande med M xDrive.

Svenska priser startar från 1.157.000kr för BMW M3 Competition M xDrive Sedan och 1.172.600 kr i Touring utförande. Bilarna går att beställa idag och produktionen drar igång i juli.

Läs mer om nya BMW M3 här: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0442275EN/the-new-bmw-m3-sedan-the-new-bmw-m3-touring