BMW M2 COUPÉ – KÖRGLÄDJE I SIN RENASTE FORM.

BMW M2 COUPÉ – KÖRGLÄDJE I SIN RENASTE FORM.

Modellens raka 6-cylindriga turbomotor, lättviktschassi i aluminium och distinkta formspråk signalerar en enda sak: BMW M2 Coupé har allt som krävs för att leverera ren körglädje.

Karaktäristisk M design.Ett ögonkast räcker för att inse att BMW M2 Coupé är en fullvärdig medlem i BMW M-familjen. Karossens extroverta M design skapar inte bara en distinkt närvaro, den ger även betraktaren en föraning om den intensiva körupplevelse som väntar bakom ratten. BMW M2 Coupé har hämtat inspiration från BMW:s framgångsrika motorsportshistoria och modellens motorsportsrötter märks tydligt i detaljer som den låga frontspoilern, de muskulösa framskärmarna, de klassiska 19-tumsfälgarna samt det breda och låga bakpartiet med sitt M-specifika fyrpipiga avgassystem. M-modellernas klassiska formspråk går naturligtvis igen även i interiören. Alcantara på dörrsidorna samt på mittkonsolen skapar i kombination med kolfiberpaneler en högkvalitativ och sportig atmosfär som förstärks ytterligare av blå kontrastsöm och M-prägling på utvalda inredningsdetaljer.

Explosiva prestanda.

Som det anstår en prestandamodell levererar BMW M2 Coupé givetvis även imponerande effektsiffror. Den nyutvecklade raka 6-cylindriga bensinmotorn på 3,0 liter använder den senaste M TwinPower Turbo-teknologin och utvecklar 370 hk vid 6.500 v/min. Det maximala vridmomentet på 465 Nm kan temporärt ökas till hela 500 Nm tack vare overboost-funktionen. Resultatet: med tillvalet 7-stegad M Dubbelkopplingsväxellåda (M DKG) och Launch Control accelererar BMW M2 Coupé från 0 till 100 km/h på 4,3 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h och med M DKG-växellådan ligger bilens genomsnittliga bränsleförbrukning på 7,9 l/100 km med ett CO2-värde på 185 g/km.

Motorsportsexpertis.Tack vare att nya BMW M2 Coupé är konstruerad med samma lättviktskonstruktion i aluminium som syskonen BMW M3/M4, 19-tumsfälgar med olika däckdimensioner fram och bak, M Servotronic-styrning med två inställningar samt effektiva M compound-bromsar sätter den nya standarder för kompakta prestandamodeller. Den elektroniska M differentialen optimerar drivgrepp och riktningsstabilitet och genom att aktivera DSC-systemets dynamikprogram M Dynamic Mode (MDM) höjs körglädjen ett snäpp då systemet tillåter hjulspinn och kontrollerade sladdar vid bankörning.

Intelligenta lösningar – när du behöver det.Nya BMW M2 Coupé levereras med en omfattande standardutrustning som matchar bilens prestanda. 7-stegad dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic (M DKG) finns som tillval, den växlar blixtsnabbt och helt utan avbrott i kraftöverföringen. Annan tillvalsutrustning är assistanssystemen från BMW ConnectedDrive medan ConnectedDrive Services utgör plattformen för en mängd internetbaserade funktioner som omfattar ett flertal innovativa appar som sömlöst integreras i bilen via ConnectedDrive-teknologi. T ex kan föraren via GoPro-appen logga sina varvtider på bana med hjälp av bl a en kamera på instrumentpanelen och med appen M Laptimer kan föraren även analysera sin egen körstil.

Kraftfullt DNA.Nya BMW M2 Coupé är inte bara den direkta efterföljaren till den kultförklarade BMW 1-serie M Coupé utan även en ättling i rakt nedstigande led till legender som den ursprungliga M3:an, BMW E30 M3, och BMW 2002 turbo. Den sistnämnda var en sensation när den presenterades för över 40 år sedan och symboliserar alla de kvaliteter och styrkor som BMW M GmbH står för än idag när det gäller kördynamik, smidighet och körglädje.

Med sina tre varumärken BMW, MINI och Rolls-Royce, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 31 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2015 sålde BMW Group ca 2,247 miljoner bilar och nästan 137.000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2015 var ca 9,22 miljarder euro, omsättningen 92,18 miljarder euro. Per den 31 december 2015 hade BMW Group 122.244 medarbetare.