Intervju med Bluegaz ambassadör Matbymonica

Intervju med Bluegaz ambassadör Matbymonica

Monica är matkreatören och hemmakocken som driver det inspirerande matkontot Matbymonica på Instagram. På sitt konto delar Monica med sig av sina kulinariska verk som bjuder på en spännande blandning av klassisk husmanskost och asiatisk mat. Sedan 2023 är hon även ambassadör för Bluegaz. Vi har intervjuat henne om det stora matintresset och hennes bästa grilltips.

Hej Monica! Kan du berätta lite om ditt intresse för matlagning och när det började?
Absolut! Det började tidigt när jag var runt tonårsåldern. Jag hjälpte mamma en hel del i köket med att sätta på riset (förbereda riset i en riskokare), woka, mortla till olika kryddröror, rensa och skära grönsaker mm. Mamma var alltid trött efter jobbet så jag fick ofta hjälpa henne i köket. Men jag började laga mat först när jag blev singel och bodde själv. Senare jobbade jag även inom restaurangyrket. Min första rätt jag lagade var en pasta med spenat, bacon och scampiräkor. Ett recept från Nigella Lawson som sedan har gjorts om med tiden som gått.

Var finner du inspiration?
Genom allt. Mattidningar, matprogram på TV, nästintill var jag än är. Hittar jag något jag gillar så går jag hem och gör en egen variation på det. Pappa var en stor inspiration inom husmanskost och mamma och min släkt inom det asiatiska (främsta thailändska) köket. På senare dar har även makens mormor varit en väldigt stor inspiration.

Hur skulle du beskriva maten du lagar?
Ofta är det inspirerat av barndomsminnen med nya inslag eller en ny touch. En blandning av asiatiskt och klassisk husmanskost. Jag älskar att mixtra och blanda smaker med varandra och se vad de kan tillföra till rätten. Att tillsätta gelé i en gräddsås eller lite fisksås i en ananassalsa för att få en annan sälta är några exempel.

I det thailändska köket är kött och fågel oftast grillat eftersom det smakar mycket bättre då. Det märker du exempelvis när du handlar mat från gatuköken. Det är därför jag gillar att grilla och laga mat ute. Då får man en helt annan smak på maten.

Vad lägger du helst på grillen?
Gärna en god köttbit eller hamburgare (spelar egentligen ingen roll vad för bit) och grönsaker. Jag älskar att grilla grönsaker. Det godaste jag har "grillat" är rödbetor med en hallondressing och en hamburgare med smak av Laab (asiatisk biffsallad). Annars är vitkål och rotfrukter en favorit att slänga på grillen. Jag gillar att blanda ihop egna kryddblandningar. Kryddsmör av olika slag samt glaze och såser. Många olika kombinationer kan höja smakerna.

Vad är dina bästa grilltips?
Att alltid förbereda så väl grillen som grillverktygen och det man ska grilla i god tid innan. Kolla att du har tillräckligt med bränsle (jag har alltid en extra gasolflaska) samt att grillen är ren och fräsch. Jag föredrar att grilla med gasol för att det är smidigare och går snabbare att komma igång med matlagningen.

När det gäller tillbehör rekommenderar jag någon form av stekbord (gärna med handtag) samt grillhalster. Det underlättar mycket, framförallt vid grillning av fisk och grönsaker. Smashjärn till burgare är ett stort måste. Sedan tycker jag att grilltång, stekspade eller spackelspade, termometer, pizzasten och pizzaspade är bra att ha. En stekhäll eller ett paellaset är också trevliga komplement att ha till uteköket. Jag tänker att uteköket ska vara lite som köket inne, bara några småsaker som skiljer det åt.

Och det viktigaste av allt: NJUT! Det ska vara kul att grilla för det märks genast på smaken.

Testa Monicas smarriga grillrecept

Kom ihåg att följa Monica på Instagram för att ta del av all härlig matinspiration: Matbymonica