Direkt grillning av grillspett och hamburgare.

Vad är skillnaden på direkt vs. indirekt grillning?

Direkt grillning och indirekt grillning är 2 vanliga grilltekniker, men vad är egentligen skillnaden på dem? Vi reder ut begreppen! Du kan läsa hela artikeln inklusive en steg-för-steg-guide för hur du utför respektive grillmetod på gasolgrill vs. kolgrill på Bluegaz.se.

Direkt grillning
Vid direkt grillning exponeras maten direkt för värmekällan. Den intensiva strålningen gör att maten du grillar tillagas snabbt och får fin yta. På en gasolgrill görs direkt grillning genom att tända alla brännare och på en kolgrill sprider du ut grillkolen/briketterna jämnt över grillen. Därefter placerar du maten du ska grilla jämnt över grillgallret. Välj därför mat som inte behöver så lång tillagningstid när du ska använda denna grillteknik (max 20-25 minuter) såsom exempelvis fisk, skaldjur, tunnare bitar kött och grönsaker.

Indirekt grillning
Vid indirekt grillning placeras maten längre bort från värmekällan, oftast vid sidan av istället för direkt över värmen. Detta minskar strålningens intensitet vilket gör att maten grillas igenom väldigt väl samtidigt som det också minskar risken för att maten bränns vid. På en gasolgrill görs detta genom att tända endast de yttersta brännarna och placera maten som ska grillas i mitten av gallret. På en kolgrill placeras kolen på ena sidan av gallret med maten på motsatt sida. Här väljer du med fördel större bitar kött som har lite längre tillagningstid (minst 20-25 minuter) såsom exempelvis stora bitar fläsk eller en hel kyckling.

50/50-metoden
50/50-metoden kombinerar direkt och indirekt grillning och innebär att du först grillar din mat direkt över värmekällan för att få till en fin stekyta, och därefter flyttar maten till den delen av gallret som har indirekt värme.