Grillspett grillas på gasolgrill.

Ska du välja kolgrill eller gasolgrill? Bluegaz hjälper dig att hitta rätt!

Står du i valet och kvalet mellan glassig gasolgrill och klassisk kolgrill? Vi på Bluegaz berättar vad du behöver tänka på när du väljer grill och vilka fördelar och nackdelar som finns med de olika grilltyperna. Du kan läsa hela guiden på vår hemsida.

Varför gasolgrill?
Intresset för gasolgrill ökar och ökar i Sverige, och allt fler pryder nu sina terrasser med en skinande gasolgrill. Anledningen till detta ökande intresse är framförallt smidigheten du får med en gasolgrill. En gasolgrill blir snabbt grillklar och du kan börja grilla efter bara några minuter. Det är också väldigt lätt att reglera temperaturen tack vare att du har flera olika brännare vilka har varsitt temperaturvred. Här kan du variera mellan olika temperaturzoner och grilltekniker, såsom direkt och indirekt grillning. Detta gör det till en perfekt grill för både nybörjaren och den mer erfarne grillaren.

Andra fördelar med gasolgrill är att den oftast har många praktiska funktioner såsom sidobord, förvaringsskåp, belysning, instrumentpanel, värmehållningshylla eller en extra kokplatta för att t.ex. laga potatis eller sås på. På gasolgrillen kan du rent av laga hela middagen på grillen! Många som grillar med gasolgrill märker att de gärna grillar oftare än med kolgrill, och även fortsätter utanför den s.k. “grillsäsongen”, just p.g.a. bekvämligheten.

Varför kolgrill?
Den klassiska kolgrillen är fortfarande mångas favorit p.g.a. sin beständiga charm och nostalgiska känsla. Den underbara doften av kolgrillat medan man väntar på maten är definitivt en fantastisk stämningshöjare. Många insisterar också fortfarande på att kolgrillat ger en speciell smak som man inte får med gasolgrill (även om detta motbevisats av tester) och om det är så man känner ska man givetvis satsa på en kolgrill (även om vi såklart kan tycka att man borde ge gasolgrillen en chans först).

Det faktum att kolgrillning oftast tar längre tid och att det kan vara svårare att justera värmen är för många också en del av charmen och det som ger den där “äkta grillkänslan”. Kolgrillen är därför ett perfekt alternativ för den som ser sig själv lite som en grillnörd. Kolgrillar är också generellt mindre och enklare att flytta än gasolgrillar samt finns i massor av olika varianter och designer. Förutom klassiska klotgrillar finns där olika sorters grilltunnor, campingvarianter, röktunnor, kamado-varianten och mer.

Kolgrillar är generellt sett billigare att köpa än gasolgrillar. Dock ska man då vara medveten om att driftkostnaden för en gasolgrill är betydligt lägre än en kolgrill eftersom gasol är billigare än kol.

Du kan läsa om fler saker du bör ta hänsyn till när du väljer grill i hela guiden här.