Bluegaz grillöverdrag

Så förebygger du mot rost på grillen

Rost är något som alla grillar kan råka ut för, speciellt om man inte tar hand om sin grill regelbundet. Den största orsaken till rost är att man inte tvättar grillen tillräckligt ofta samt inte ser till att skydda den mot olika väderfaktorer såsom fuktighet, regn och snö. I dagens artikel ger Bluegaz dig tips på hur du bäst förebygger mot rost på grillen. Du kan läsa hela guiden här.

1) Rengör grillen
Ta för vana att rengöra grillen regelbundet. Ge grillen en enklare rengöring efter varje grillning och en grundligare rengöring efter att du har använt den ca 5-10 gånger.

Var noga med att torka av grillen och alla dess delar ordentligt efter att du har rengjort den eftersom det annars finns risk för att vattenresterna leder till rost. Om du äger en gasolgrill kan du värma upp grillen 10-15 minuter efter att du har rengjort den för att se till att inget vatten finns kvar.

2) Olja in grillgallret
Olja alltid in ditt grillgaller med ett tunt lager olja efter rengöring. På så sätt ser du till att matrester inte fastnar lika lätt i framtiden. Det stöter även bort fukt och därmed rost.

3) Täck grillen med ett grillöverdrag
Det är viktigt att täcka över grillen när du inte använder den. Se därför till att använda ett grillöverdrag av hög kvalitet, gärna ett som är storleksanpassat utefter din grill. Se Bluegaz grillöverdrag.

4) Ställ grillen i ett garage eller förråd
Sätt gärna in grillen i t.ex. ett garage eller förråd när du inte använder den, speciellt om du bor i ett klimat med mycket fuktighet, regn eller snö. Här är det viktigt att grillen är rengjord och att du kontrollerar att grillen är helt torr när du ställer in den för att undvika kondens.

5) Undvik att hälla marinad på grillen
Undvik att hälla på glaze eller marinad när du grillar. Det är bättre att göra detta när du har flyttat köttet från grillen eftersom vätskan annars kan ta sig in i grillens delar och få den att börja rosta.