Tar bort rost på grill.

Så får du bort rost på grillen

I vår förra artikel gav vi tips på hur du bäst förebygger mot rost på grillen. I dagens guide tipsar vi om hur du får bort rost på din grill om det väl har inträffat. Detta är dock ingen garanti för att du kan få bort rosten, då detta beror på hur grov rosten är. Här kan du läsa hela guiden.

1) Såpa och vatten
Börja med att blötlägga området med en blandning av såpa och vatten och skrubba med en mjuk tvättsvamp. Om rosten inte går bort direkt kan du behöva skrubba hårdare med tvättsvampen.

2) Applicera olivolja
Du kan också prova att ta lite olivolja på en bit papper och försöka skrubba bort rosten.

3) Använd ett grill-rengöringsspray
Ett annat knep är att testa ett grill-rengöringsspray t.ex. Bluegaz rengöringsspray för rostfritt. Spraya litegrann på rostfläcken och torka sedan av med hjälp av en bit papper.

4) Bakpulver och vitvinsvinäger
Ett annat sätt är att blanda ihop ca 230 g bakpulver med lite vitvinsvinäger. Ta i lite vitvinsvinäger åt gången tills du får en kräm. Applicera sedan detta på rostfläcken med hjälp av en tandborste och låt sitta i ungefär 30 minuter (alternativt mer beroende på hur djup rosten är). Skrubba sedan med hjälp av en mjuk tvättsvamp.

5) Rengöringssvamp och såpa
För mer grov rost på din grill kan du testa att skrubba med hjälp av en rengöringssvamp med slipyta samt lite såpa och vatten.