Gasolvärmare - vilka fördelar och nackdelar finns?

Gasolvärmare - vilka fördelar och nackdelar finns?

Terrassvärmare finns i flera olika varianter beroende på allt i från var de ska placeras, hur de ser ut och vilket bränsle de drivs av. Idag går vi djupare in på terrassvärmare för gasol och vad som är fördelar och nackdelar med just denna typen. Du kan läsa hela vår guide om terrassvärmare här.

En gasolvärmare använder gasol som bränsle och genererar konvektion. Detta innebär att det är själva luften i utrymmet som blir uppvärmt vilket ger en hög och jämn spridning av värmen. Eftersom det är luften som påverkas gör detta att värmen kan bibehållas en längre stund även efter avstängning. Samtidigt gör detta gasolvärmare mer känsliga för vind och blåst.

Många moderna gasolvärmare, som till exempel Bluegaz BG64 inkluderar även komponenter som utnyttjar infraröd teknik vilket gör att man kan njuta av både infraröd värme och traditionell konvektion.

Då gasolvärmare drivs av gasol och inte behöver kopplas till något uttag är de enkla att installera och flytta vid behov. Du kan med fördel ta med dem till campingen, båten, sommarstugan eller andra ställen som kanske saknar elektricitet (eller använda den vid strömavbrott!). De påverkas inte heller av att stå utomhus i regn och oväder när de inte används.

Gasol har också en generellt låg förbrukningskostnad även om de kan vara dyrare vid inköp. De har för det mesta flera säkerhetsfunktioner såsom tändsäkring och Oxygen Depletion System (ODS). Överlag kräver de något mer underhåll än till exempel en elvärmare då man regelbundet bör kontrollera efter gasläckor samt måste koppla på och av gasoltuben vid användning.

Gasolvärmare är oftast stående eftersom de måste kopplas till en gasoltank. De vanligaste modellerna är gasolkaminer, stående terrassvärmare som ser ut lite som golvlampor (även kallat “mushroom”) och de som ser ut som små fläktar. Det finns även varianter som har en öppen låga, så kallade eldstäder med gasol.

Sammanfattning gasolvärmare
Fördelar:
• Snabb och hög värme
• Tål att förvaras utomhus oavsett väder
• Behöver inte kopplas in i uttag = är portabla
• Gasol är relativt billigt
• Lätta att installera
• Oftast utrustade med flera säkerhetsfunktioner

Nackdelar:
• Kan inte användas inomhus, vissa modeller (gasolkaminer) kan dock användas i väl ventilerade utrymmen
• Dyrare i inköp
• Kräver en del underhåll