Därför ska du använda ett stekbord under grillningen!

Därför ska du använda ett stekbord under grillningen!

För den som vill förbättra sin grillupplevelse kan ett stekbord vara en riktig gamechanger. I denna artikel utforskar vi sju fördelar med att använda ett stekbord och hur det kan underlätta din grillning!

1) Håller maten på plats
Ett stekbord gör det möjligt att laga mindre och ömtåligare råvaror som annars lätt går isär eller faller ner genom grillgrallret som exempelvis grönsaker, skaldjur, fisk, ägg och pannkakor.

2) Snabb och effektiv bryning
Stekbord som är tillverkade i tjockt stål eller gjutjärn kan komma upp i och hålla väldigt höga temperaturer vilket gör dem idealiska för att snabbt bryna kött. Snabb bryning vid hög temperatur skapar en underbart krispig yta (så kallad Maillardreaktion) utan att köttet behöver ligga länge på värmen och tappa vätska.

3) Bibehåller saftighet
Den snabba ytbryningen hjälper också till att försegla köttets safter innan de har en chans att rinna ut. När köttets safter frigörs vid tillagning hålls de därför kvar runt köttet vilket hjälper till att ånga och återfukta köttet. Detta är svårt att uppnå på ett traditionellt grillgaller där saften ofta rinner bort och droppar ner i grillen. Stekbord ger också en jämn och konstant värme över hela ytan vilket ytterligare bidrar till att bibehålla köttets saftighet.

4) Snabb matlagning
När du använder ett stekbord går grillningen mycket snabbare eftersom det fort blir varmt. Detta är perfekt när man vill spara tid och inte stressa med en komplicerad middag. Några exempel på mat som gör sig riktigt bra på ett stekbord inkluderar pannkakor och plättar, stekt ägg, tunnare köttbitar, quesadillas, fajitas, grönsaker, skaldjur, bacon, pizza, stekt ris och så klart allas favorit: smashade burgare.

5) Förhindrar flammor
Eftersom fett och oljor inte droppar ner i lågorna när du använder ett stekbord minskar risken för att flammor uppstår som kan bränna köttet och torka ut det. Den jämna värmen från stekbordet hjälper också till att ge en kontrollerad bryning utan oönskade flammor.

6) Enklare rengöring
Stekbord är ofta enklare att rengöra än grillgaller. På grund av den jämna släta ytan fastnar inte mat lika lätt som på ett grillgaller där mat kan klibba fast i mellanrummen och vara svårare att komma åt. Den jämna värmen från ett stekbord gör också att det inte bränner fast lika lätt vilket gör det smidigt att skrapa bort eventuella rester. Eftersom matrester inte faller ner i grillen minskar också behovet av att rengöra grillen lika ofta.

7) Kan användas för servering
Tack vare stekbordets värmelagringsförmåga fortsätter maten att hållas varm långt efter tillagning. Du kan därför med fördel använda stekbordet som en serveringsbricka.