Därför ska du använda en eldkorg i höst!

Därför ska du använda en eldkorg i höst!

Höstkvällar kan ofta vara kyliga och ruggiga, men med en eldkorg får du snabbt en varm och mysig atmosfär som ger en perfekt bakgrund till utomhushäng med familj och vänner. Här har vi listat åtta anledningar till att införskaffa en eldkorg i höst.

1) Direkt och hög värme
En eldkorg är en effektiv och naturlig värmekälla. Eld avger strålningsvärme vilket innebär att den värmer upp alla objekt som den träffar. Detta skapar en omedelbar och hög värme som omsluter dig när du sitter nära elden.

Par läser bok framför Triple Eldfat.

2) Mysig stämning
När du tänder en eldkorg får du en oförnekligt mysig stämning. Det sprakande ljudet från elden i kombination med de dansande lågorna och den härliga rökdoften gör att man känner sig nära naturen och lättare kan njuta av nuet.

Kompisgäng sitter runt Cube Eldkorg på stranden.

3) Social samlingspunkt
En eldkorg blir snabbt en naturlig samlingspunkt under sociala tillställningar. Den levande elden skapar en intim och naturnära atmosfär vilket gör det till en perfekt plats att samlas runt för att umgås.

Sällskap värmer sig runt Bowl Eldskål.

4) Grillning
En av de bästa sakerna med en eldkorg är ju att du kan använda den för att grilla. Med hjälp av grillspett kan du enkelt grilla saker som korv, grillspett, pinnbröd eller marshmallows. Lägger du ett grillgaller ovanpå blir möjligheterna dessutom ännu fler.

Liten flicka grillar marshmallows över Cube Eldkorg.

5) Portabel
Många eldkorgar är designade för att vara enkla att flytta runt, vilket gör det möjligt att placera den på olika platser i trädgården eller ta med den till till skogen eller en campingplats.

Två män bär Beer Box Eldkorg.

6) Inredningsdetalj
Eldkorgar är inte bara funktionella, de är också estetiskt tilltalande och kan vara en vacker inredningsdetalj i både trädgårdar och på uteplatser. Eldkorgar finns i en mängd olika stilar, former och material, allt från rustika modeller till moderna och minimalistiska i design.

Tre Cube Eldkorgar brinner runt pool.

7) Säkerhet
Att använda en eldkorg är generellt sett mycket säkrare än att göra en öppen eld direkt i naturen eftersom de är designade för att hålla elden innesluten och kontrollerad. Eldkorgar har ofta sidoväggar eller skyddsnät samt är tillverkade av robusta material som tål höga temperaturer. Detta minskar risken för att elden sprider sig.

Sällskap står runt Bowl Eldskål.

8) Lätt att använda
Eldkorgar är lätta att använda och kräver minimal förberedelse. Se bara till att ha gott om ved så att du kan fylla på med jämna mellanrum och ha släckningsmedel nära till hands för snabb släckning av elden vid behov. Kolla in vår guide som visar hur du tänder en eldkorg.

Lägger på ved i Triple Eldfat.