Baka pizza på grillen med pizzasten - 3 smarriga tips!

Baka pizza på grillen med pizzasten - 3 smarriga tips!

Vill du baka perfekt pizza på grillen? Då ska du använda en pizzasten! Här berättar vi hur du gör för bästa möjliga resultat och tipsar om 3 riktigt smarriga pizzor!

Med en pizzasten på grillen kan du laga riktiga restaurangpizzor à la italienska pizzerior. En pizzasten efterliknar den effekt du får vid pizzabakning i en traditionell vedeldad ugn vilket ger en fantastisk textur och smak. Stenens förmåga att snabbt överföra värme till degen gör att du undviker den mjuka, degiga konsistensen som annars lätt kan uppstå. Istället får du en krispig och perfekt genomgräddad pizza varje gång.

Perfekt pizza på grillen med en pizzasten - så gör du:
1) Lägg pizzastenen på grillgallret och tänd grillen. På gasolgrill tänder du samtliga brännare, på kolgrill placerar du kolen i en stor ring.
2) Låt grillen komma upp i hög värme (ca 300º) innan du lägger på pizzan. Det är viktigt att pizzastenen hinner bli riktigt varm. På så vis minskar du risken för att stenen spricker på grund av den plötsliga temperaturskillnaden.
3) Strö ut mjöl på stenen och lägg på pizzan.
4) Grilla pizzan på indirekt värme. På gasolgrill gör du detta genom att stänga av brännarna precis under stenen, på kolgrill genom att placera pizzan i mitten av grillgallret med kolen runt om.
5) Stäng locket och låt pizzan grillas i ca 5-10 minuter beroende på hur tjock pizzan är.
6) Ta ut pizzan när den börjar se färdig ut.
7) Stäng av grillen och låt stenen ligga kvar och svalna.

Nu när du vet hur man använder en pizzasten på grillen är det dags att testa några nya och spännande pizza-recept. Här kommer tre riktigt goda pizzor som du inte får missa.

1. Grillad pizza bianco med äpple, kålrabbi och tångkaviar
Missa inte vårt recept på denna fräscha och lätta pizza bianco med en perfekt kombination av sött, salt och surt.

Börja med att baka ut pizzadegen till en rund botten i önskad storlek. Blanda crème fraiche med salt och peppar och bre ut på pizzan samt toppa med lite riven ost. Skiva äpple och kålrabbi tunt med en mandolin och rör sedan ner i en bunke olivolja, en skvätt citron samt salt och peppar. Låt stå.

Placera pizzan på den uppvärmda pizzastenen på grillen och grilla på 300° med stängt lock i ca 4-6 minuter. Ta ut pizzan och toppa med äppelsalladen och några klickar rom. Mums!

2. Grillad pizza bianco med potatis
Bröd + potatis? Ja tack! Om du inte provat potatis på pizza tidigare är detta ditt tecken.

Forma degen till önskad storlek på pizzan. Skär potatis i riktigt tunna skivor. Pensla ett lager med crème fraiche på pizzabottnen. Strö över mozzarella och lägg på potatisskivorna. Ringla lite olivolja över och toppa med flingsalt.

Placera pizzan på den varma pizzastenen i grillen och grilla under lock i cirka 10 minuter.

Lyft av pizzan och servera!

3. Grillad pizza med med prosciutto, ruccola och parmesan
Med dessa klassiska italienska ingredienser får du en fantastiskt god pizza som är både lyxig och fräsch.

Börja med att kavla ut degen till önskad storlek. Bre på tomatsås och lägg på riven parmesan och soltorkad tomat.

Lägg pizzan på den uppvärmda pizzastenen i grillen. Låt grädda i cirka 10 minuter under stängt lock.

Ta ut pizzan och garnera med flera skivor proscuitto, hyvlad parmesan och fräsch ruccola. Servera och njut!