5 riktigt heta grilltips för 2024!

5 riktigt heta grilltips för 2024!

Sommaren närmar sig och med den kommer efterlängtad ledighet, värmande sol och doften av nygrillat i luften. Grillsäsongen är i full gång och för att hjälpa dig att få ut det mesta av din grillning har vi sammanställt fem riktigt heta grilltips. Läs vidare och låt dig inspireras av våra bästa råd för en oförglömlig grillsäsong!

1) Grilla lokala råvaror
Efterfrågan på närodlat fortsätter att öka i Sverige. I ICAs grillrapport från 2020 uppgav hela 78% att de skulle vilja ha fler lokalproducerade alternativ i sin matbutik. När du köper lokala råvaror stöttar du både lantbrukare och klimatet i form av kortare transporter. Många gånger kan dessa råvaror också vara av bättre kvalitet och erbjuda mer smak. Massor av fördelar helt enkelt! Titta efter närproducerade matvaror i din matbutik eller varför inte handla i en gårdsbutik eller hos din lokala slaktare?

2) Använd ett stekbord
Att använda ett stekbord under grillningen har blivit mer populärt de senaste åren, och det med god anledning. Stekbord tillverkade i tjockt stål eller gjutjärn har snabb uppvärmning och kan hålla väldigt höga temperaturer. Detta gör dem idealiska för bryning av kött. Den höga värmen i kombination med den jämna värmefördelningen gör att du får en bra stekyta snabbt vilket låser in köttsaften och gör att du inte tappar saftighet. Eftersom fettet inte droppar ner i lågorna minskar också risken för flammor som kan bränna köttet och torka ut det.

Ett stekbord är även praktiskt vid grillning av ömtåligare mat som annars riskerar att ramla ner mellan grillgallret som exempelvis räkor och grönsaker.

3) Grilla grönsaker i säsong
Om du vill ha extra goda grönsaker ska du lägga dem på grillen. Värmen från grillen karamelliserar och tar fram de naturliga sockerarter som finns i grönsakerna samtidigt som det ger dem en mer rökig smak.

Det viktigaste (och kanske mest självklara) tipset här är att välja grönsaker du själv tycker om. Enligt ICAs årliga grillrapport var svenskarnas favoritgrönsaker på grillen majs följt av svamp, lök, paprika, tomat och sparris. Ett annat bra tips är att utnyttja vad som är i säsong. Sparris, spetskål, rödlök och färskpotatis är bara några smarriga exempel på grönsaker som är i säsong under juni månad.

4) Smasha burgare
Kompletta stekbordet med ett smashjärn! Att smasha burgare innebär att man pressar ned burgarna på en väldigt het yta. Fördelen med detta är att hela ytan på burgaren får direkt kontakt med värmen vilket leder till maximal maillardreaktion. Detta resulterar i extra saftiga, smakrika och krispiga burgare. Har du inte testat smashed burgers än är detta ditt tecken!

5) Skaffa mer än en grill
Olika sorters grillar har olika fördelar. Därför är det kanske inte så konstigt att varje svensk har i genomsnitt 1,5 grillar enligt ICAs grillrapport. Ju mer man förälskar sig i grillning och utomhusmatlagning desto mer naturligt blir det att införskaffa mer än en grill.

Det vanligaste är att hushåll har både en kolgrill och en gasolgrill där kolgrillen sparas till dagar man har mer tid och vill experimentera medan gasolgrillen utnyttjas till den mer frekventa vardagsgrillningen som behöver gå lite snabbare.

Att ha flera grillar ger också en större flexibilitet och gör det enklare att hantera matlagning till stora sällskap. Det är också skönt att veta att man har en backup-grill om behovet skulle uppstå.