Gå direkt till innehåll
Projektet som ska utveckla och demonstrera nya metoder för att skapa säkrare nätverk för energisektorn. Resultatet kommer att bidra till tryggare energiförsörjning.

Smart sammankoppling av IoT-noder gör våra elnät säkrare.

Blue Science Park har fått förtroendet att driva den svenska delen av det internationella projektet CISSAN, Collective Intelligence Supported by Security Aware Nodes. Projektet ska utveckla och demonstrera nya metoder för att skapa säkrare nätverk för energisektorn. Resultatet kommer att bidra till tryggare energiförsörjning, göra deltagande företag mer konkurrenskraftiga samt koppla ihop lärosäten och företag med sina motsvarigheter i fem andra länder (Finland, Österrike, Luxemburg, Spanien och Turkiet).

Projektet har fått 12,7 miljoner kronor i bidrag från EU och Vinnova som ska fördelas till företag och akademi. Blue Science Parks uppgift är att koordinera den svenska delen av projektet.

Hur ska det gå till?

Elnäten blir alltmer digitaliserade och uppkopplade med sensorer och styrenheter, så kallade Internet-of-Things-noder. Men noderna har begränsad kapacitet och är sårbara för hackerattacker. Genom en ny metod att koppla ihop dem, med hjälp av bland annat AI och blockkedjeteknik, kommer näten bli säkrare och kunna styras mer exakt.

Med hjälp av energibolaget Affärsverken, kommer projektet klargöra vilka krav och behov som finns i denna viktiga infrastruktur, nu och i framtiden. Blekinge Tekniska Högskola ges möjlighet att bedriva forskning inom området tillsammans med andra internationella lärosäten. Techinova och AddSecure är elnätsexperter och utvecklar produkter som ger högre säkerhet och mer effektivitet i eldistributionsnätet. I projektet deltar även företagen Savantic, Clavister och Arctos Labs som bidrar med expertis inom AI, cybersäkerhet och edge computing.

”På BTH är vi glada att se en sådan satsning på europeisk nivå men ämnet är särskilt intressant för Sverige och Blekinge.” säger Kurt Tutschku, professor i telekommunikationssystem vid Blekinge Tekniska Högskola.

Ämnen

På Blue Science Park har vi två huvuduppdrag – att påskynda en klok digitalisering och stärka utvecklingen av den marina sektorn.

Vi är en mötesplats för människor, företag och organisationer som vill utvecklas, växa och bidra. Vi identifierar möjligheter och löser problem med hjälp av innovation och digitalisering. För att underlätta arbetet har vi ett team som driver, stödjer och samordnar våra aktiviteter och insatser.

Idag är vi över 80 medlemmar som representerar hela ekosystemet – från forskning och utbildning till företag och användare.

Emma Sturesson

Presskontakt Projektledare och kommunikatör DigIT Hub 0761–36 82 06
David Appelberg

Presskontakt AFFÄRSUTVECKLARE MARIN TEKNIK 0708–705 404
Johanna Persson

Presskontakt Kommunikationsansvarig Blue Science Park, Karlskrona 0768585184

En mötesplats för människor, företag och organisationer som vill utvecklas, växa och bidra genom innovation och digitalisering.

Blue Science Park är en mötesplats för tillväxt och innovation inom marin teknik och digitala lösningar.

Blue Science Park

CAMPUS GRÄSVIK 2