Över 15 000 medlemmar i åldrarna 20 - 105 år svarade på Blomsterfondens medlemsenkät

Unga människor mitt i livet oroar sig för ett ensamt liv som äldre

Under våren genomförde Blomsterfonden en medlemsundersökning med fokus på samhällsrelaterade äldrefrågor. Över 15 000 medlemmar besvarade enkäten! Vi är tacksamma för det helhjärtade engagemanget.
Enkätresultatet ger en bra källa till kunskap om hur våra medlemmar ser på livet som äldre. Vi vill gärna dela med oss av resultatet och bidra till att så många som möjligt kan leva ett gott seniorliv.

Våra medlemmar, 20–105 år, anser att följande samhällsfrågor är de tre absolut viktigaste för dem: 1.Trygg vård och omsorg för äldre. 2. Ett tryggt äldreliv i stort. 3. Motverka ensamhet och social isoleringbland äldre.

Som grund för detta finns några tydliga områden som de svarande uttrycker mycket stark ängslan inför. 1. Oro för den sociala hälsan (ensamhet). 2. Att inte få den hjälp och omsorg man behöver. 3. Att bli en belastning för sina anhöriga.

Resultatet speglar några tydliga negativa tendenser i samhället idag som behöver belysas som ett samhällsproblem. Hur kan vi allmänt möta människors behov och förväntningar på seniorlivet med större effektivitet och mer empati?

Våra medlemmar i åldrarna 40–59 år är mer oroliga för sin sociala hälsa och för att bli ensamma som äldre än vad dagens 80-åringar är.

”Jag oroar mig för att bli lämnad ensam, som jag redan är”

”Förlorad självständighet och oberoende”

Medlemmar i åldrarna 40–59 år är också mer oroliga över att inte få den hjälp och omsorg de behöver än vad dagens 70-åringar är.

”Jag har inga barn som kan hjälpa mig”

”Saknar anhöriga. Vem hjälper mig att få den hjälp jag behöver?”

”Att inte ha någon som kan besluta då jag inte har familj”

”Mina söners ointresse”

Bland de av våra medlemmar som är 80 år och äldre är det största orosmomentet att bli en belastning för anhöriga – något som inte varit något tydligt orosmoment bland de under 79 år.

”Jag vill inte vara beroende av andras välvilja”

”Jag är rädd att barnen inte ska ha tid och intresse att stötta mig som gammal”

De orosområden som framkommer i vår medlemsenkät stämmer väl överens med Blomsterfondens syfte och anledning till att föreningen bildades för över 100 år sedan. I början av 1900-talet var det få äldre som hade råd med egen lägenhet. I stället var ofta enda alternativet att bo hos sina anhöriga.

Idag ser samhället helt annorlunda ut och oron att bli en belastning för anhöriga handlar inte längre om att behöva dela bostad med sina barn och barnbarn, utan snarare en ängslan över att samhället inte kan erbjuda det stöd och den hjälp som man kan komma att behöva som äldre. För den som inte har några barn eller andra anhöriga, finns en växande ångest över att bli lämnad ensam på äldre dagar. För den som har anhöriga, är rädslan att de närstående inte ska ha tid eller känslomässigt intresse att upprätthålla kontakten.

Blomsterfonden fortsätter att värna om rätten till ett tryggt seniorliv genom att erbjuda seniorboende, hemtjänst, äldreboende samt stöd och hjälp för äldre och deras anhöriga som behöver den.

Mer om Blomsterfonden här

Mer om medlemskapet här