Blodcancerpatienter samlas i Göteborg

Blodcancerpatienter och deras anhöriga från hela landet samlas i Göteborg den 12-13 oktober. Bakom arrangemanget står Blodcancerförbundet som nu satsar stort på erfarenhetsutbyte och ökad kunskap.

Mötet äger rum samtidigt som svenska forskare startar de första studierna för att ta reda på om patienter med en tidigare dödlig form av leukemi kan avsluta sin behandling.

– Det är ett hoppingivande besked för framtiden, säger Kerstin Holmberg, ordförande i Blodcancerförbundet.

Varje år drabbas omkring 3 700 personer i Sverige av någon form av blodcancer.

Under två intensiva dagar på Svenska Mässan i Göteborg samlas patienter och närstående för att utbyta erfarenheter och lyssna till forskare och experter inom olika specialområden.

– Vi tycker det är viktigt att hjälpa till att öka kunskapen hos alla som är berörda av blodcancer, säger Kerstin Holmberg, initiativtagare till satsningen.

Programmet i Göteborg är brett och omfattar flera olika former av ovanlig blodcancer där behovet av information är extra stort. En viktig fråga som också belyses är den fortsatta bristen på rehabilitering för cancerpatienter.

– Nu måste det hända något på det här området. Vi tänker ställa politiker av olika färg mot väggen för att få svar på våra krav om rehabilitering, säger Kerstin Holmberg.

Hopp om att kunna bota tidigare obotlig leukemi
Ett område där utvecklingen har varit både snabb och omvälvande under senare år är kronisk myeloisk leukemi, KML. För bara något decennium sedan avled majoritet av patienterna inom fem år från diagnos, sedan kom de så kallade tyrosinkinashämmarna som gjorde det möjligt att leva ett mer eller mindre vanligt liv med sin sjukdom. Och nu kommer nästa stora steg som i det närmaste kan beskrivas som bot.

Nu startar inte mindre än tre så kallade stoppstudier där patienter med KML kommer att få avbryta sin läkemedelsbehandling under noggrann övervakning.  En av studierna, EURO-SKI, finansieras delvis av Blodcancerfonden som är Blodcancerförbundets forskningsfond.

– Att börja tala om möjlig bot av en tidigare dödlig form av leukemi känns förstås oerhört glädjande, säger Kerstin Holmberg i ledningen för Blodcancerförbundet. Vi som lever med blodcancer sätter vårt hopp till forskningen och behöver verkligen den här typen av nyheter.

Presskontakt: Kerstin Holmberg, förbundsordförande, tel. 070-883 15 89
Hasse Sandberg, förbundssekreterare, tel. 070-273 89 72

Fakta om stoppstudierna
European Stop Tyrosine Kinase Inhibitor Study (EURO-SKI)
är en europeisk fas III-studie där målet är att avsluta behandling med tyrosinkinashämmare (TKI). Studien bedrivs parallellt i 18 länder med stöd från European LeukemiaNet. Den svenska delen av studien delfinansieras av Blodcancerfonden och omfattar drygt 70 patienter varav majoriteten idag behandlas med första generationens TKI. Huvudansvarig i Sverige är professor Johan Richter, Lund. Studiecentra som deltar är Linköping (kontaktperson Claes Malm), Örebro (Mats Björeman), Uppsala (Ulla Strömberg, Martin Höglund, Stina Söderlund), Umeå (Berit Markevärn), Luleå (Kristina Myhr), Sundsvall (Anders Själander), Karolinska Solna (Leif Stenke, Lotta Ohm) och Karolinska Huddinge (Sören Lehmann).

Ytterligare information om studien finns på ClinicalTrials.gov.

Därutöver startar två studier inom ramen för det internationella kliniska studieprogrammet ENEST, där fokus ligger på andra generationens TKI:

Nilotinib Treatment-free Remission Study in CML (Chronic Myeloid Leukemia) Patients (ENESTFreedom), en fas II-studie på KML-patienter i kronisk fas som uppnått och bibehållit MR4.5 med nilotinib (Tasigna) som första linjens behandling.

Deltagande sjukhus: Karolinska Universitetssjukhuset, Skånes universitetssjukhus i Lund och Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Svensk prövningsledare är docent Leif Stenke, överläkare vid Hematologiskt Centrum på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Ytterligare information om studien finns på ClinicalTrials.gov.

A Randomized Phase III Study to Assess the Effect of a Longer Duration of Consolidation Treatment With Nilotinib on TFR in CP CML (ENESTPath), en fas III-studie på KML-patienter i kronisk fas som efter att ha bytt till nilotinib (andra generationens TKI) från imatinib (första generationens TKI) uppnått och bibehållit MR4.0 med nilotinib som första linjens behandling.

Deltagande sjukhus: Karolinska Universitetssjukhuset, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Skånes universitetssjukhus, Lund.

Svensk prövningsledare är professor Hans Wadenvik, överläkare vid Hematologisektionen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Ytterligare information om studien finns på ClinicalTrials.gov.

Blodcancerförbundet ger stöd
Blodcancerförbundet är en ideell förening för alla som drabbats av blodcancer och deras närstående. Förbundets främsta mål är att arbeta för god vård och rehabilitering för alla.

Blodcancerförbundet har stödpersoner som har kunskap och erfarenhet av att leva med olika former av blodcancer. Stödpersonerna arbetar ideellt, har genomgått förbundets stödpersonsutbildning och har tystnadsplikt.

Blodcancerfonden är en ideell stiftelse som administreras av Blodcancerförbundet och har 90-konto, plusgiro 90 04 21-9.

Webb: www.blodcancerforbundet.se
Telefon: 08-546 405 40
E-post: info@blodcancerforbundet.se

• Sjukdomar