Ny informationssatsning – fakta om leukemi på 16 språk

Av de drygt 50 000 personer som varje år insjuknar i cancer har över 7 000 ett annat modersmål än svenska. Nu har Blodcancerförbundet tagit ett första steg för att förbättra informationen till dessa patienter. Det handlar om faktablad på olika språk om en ovanlig form av blodcancer – kronisk myeloisk leukemi.

– Även om det är få personer som insjuknar i kronisk myeloisk leukemi, KML, är det angeläget att både de och deras anhöriga får grundläggande information som de kan ta till sig och förstå, säger Hasse Sandberg, förbundssekreterare på Blodcancerförbundet.

Kronisk myeloisk leukemi, KML, är en sällsynt form av blodcancer. KML kännetecknas av en okontrollerad produktion av omogna vita blodkroppar som tränger undan den normala blodcellsbildningen. Patienten kan drabbas av blodbrist, infektioner och blödningar.

KML kräver livslång behandling, men tack vare stora forskningsframsteg och effektiva bromsmediciner kan de flesta KML-patienter idag leva ett normalt liv. Samtidigt är det viktigt att förstå hur sjukdomen fungerar, så att man är motiverad att medicinera varje dag, säger Hasse Sandberg på Blodcancerförbundet.

Blodcancerförbundet har därför tagit fram informationsblad med fakta om kronisk myeloisk leukemi på 16 olika språk. Det betyder att fler patienter kan vara delaktiga och fatta beslut i den svåra situation som ett cancerbesked innebär.

Vår förhoppning är att faktabladen ska vara till hjälp för de människor som drabbas av den här typen av blodcancer, säger Hasse Sandberg. Vi tror också att det är av stor vikt att oroliga anhöriga kan få ta del av informationsmaterial på sitt eget språk. Vi hoppas att vi framöver kan få stöd för att ta fram information på flera språk om andra blodcancersjukdomar.

Faktabladen innehåller grundläggande information om sjukdomen, typiska kännetecken, hur sjukdomen diagnostiseras och behandlas. Faktabladen finns på förbundets webbplats www.blodcancerforbundet.se och är översatta till följande språk:
albanska, arabiska, bosniska/kroatiska/serbiska, engelska, finska, franska, kurdiska/sorani, kurdiska/kurmanji, persiska, polska, ryska, somaliska, spanska, thai, tigrinia och turkiska.

På svenska finns dessutom en mer omfattande broschyr om kronisk myeloisk leukemi i en serie med flera broschyrer om olika blodcancersjukdomar. Även dessa finns på förbundets webbplats.

För mer information, kontakta Blodcancerförbundet
Hasse Sandberg, förbundssekreterare, 0702-73 89 72

• philadelphiakromosomen
  • tyrosinkinashämmare
  • minoritetsspråk
  • nysvenskar
  • invandrare
  • kml
  • kronisk myeloisk leukemi

Blodcancerförbundet
Blodcancerförbundet är en ideell förening för alla som drabbats av blodcancer och deras närstående. Förbundets främsta mål är att arbeta för god vård och rehabilitering för alla. Blodcancerförbundet har stödpersoner som har kunskap och erfarenhet av att leva med kronisk myeloisk leukemi. Stödpersonerna arbetar ideellt, har genomgått förbundets stödpersonsutbildning och har tystnadsplikt. Förbundets insamlingsorganisation heter Blodcancerfonden.

Webb: www.blodcancerforbundet.se
E-post: info@blodcancerforbundet.se

Lise-lott Eriksson

Presskontakt Ordförande Blodcancerförbundet 070-776 44 43