Klapphandeln på Blocket 2016: träning, skönhet och elektronik

Klapphandeln på Blocket 2016: träning, skönhet och elektronik

Nu inleds klapphandeln på Blocket där de oönskade, felköpta eller dubblerade sakerna letar nya ägare. Dessutom rensas det ut i skåpen och byrålådorna - de nya klapparna ska ju få plats. I fjol annonserade svenska folket ut saker på Blocket till ett värde av cirka 101 miljoner kronor under dagarna mellan jul- och nyårsafton*.

Enligt Blockets undersökning, i samarbete med Kantar Sifo, har två av tre svenskar fått julklappar de aldrig använt (66%). Nästan lika många har någon gång känt sig stressade att köpa julklappar bara för att ha något att ge bort snarare än att veta vad mottagaren faktiskt önskar sig (64 %).

På frågan vad svenska folket inte ville ha av jultomten blev svaret plojiga prylar (21%), godis (13%), tränings- och skönhetssaker (8%).

– Alla vill ju få något som kan komma till användning. Just inom träning och skönhet kanske många har dålig erfarenhet av att få en oönskad modell, märke, sort eller passform. Istället för att be om kvitto är det vanligt att sälja det vidare. I mellandagarna ser vi därför stort antal annonser med ord såsom obruten förpackning, oanvänd och felköp vilket säljer extra snabbt, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

Klapphandeln på Blocket inleds redan på julafton. Förutom de oönskade sakerna är det också en stor mängd elektronik som säljs vidare.

– Alla de som fått nyare modeller av exempelvis mobiltelefoner, surfplattor, och spelkonsoler säljer vidare sina äldre versioner så snart det går. Hushållselektronik säljs också då det ofta är saker som inte ryms i redan trånga förvaringsytor, badrums- eller städskåp. Andrahandsvärdet på elektronik är högt, så inför fattigmånaden januari är det helt rätt att sälja det som inte används, säger Linnéa Aguero.

Så får du sakerna sålda snabbt under mellandagarna på Blocket

1. Sälj sånt som många bevakar: sett till vad svenska folket bevakar så handlar det oftast om kvalitetssaker, dyrare eller trendiga varumärken alt. rariteter såsom designklassiker.
  2. Använd rätt ord: många söker på obruten förpackning, felköp, fel storlek, oanvänd, nästan ny etc.
  3. Tänk säsong: sälj inte gräsklipparen i vinter, sälj istället dunjackan, snöskotern, vintersportsprylar, takboxar etc.
  4. Sälj till hemmafixaren: under jullovet tar många tag i stugprojektet eller hemmafixet. Därför säljer vitvaror och byggmaterial bra på Blocket under denna period.
  5. Sätt rätt pris! Titta på vad andra har satt för pris och sätt ditt egna pris strax under om du vill sälja snabbt.

Säljer snabbast just nu (senaste 30 dagarna):

1. Surfplattor
  2. Telefoner
  3. Tvättmaskin & Torktumlare
  4. Konsert - Biljetter
  5. Vitvaror
  6. TV & Projektor
  7. TV-spel
  8. Bärbara datorer
  9. Vintersport
  10. Stationära datorer

För mer info kontakta: Linnéa Aguero, presschef på̊ Blocket, linnea.aguero@blocket.se, 0725-03 32 31

Om undersökningen: Kantar Sifos internetpanel med ett representativt urval av boende i Sverige, 18-79 år. Fältperiod 10-28 oktober 2016 med 1000 svarande.

*Privathandeln på Blocket dagarna 24 dec t.o.m 30 dec i kategorierna i kategorierna För Hemmet, Elektronik, Fritid & Hobby Personligt och Övrigt

Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 till en exportsuccé i över 30 länder 2016. Idag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Sveriges största marknadsplats på nätet. Här finns dagligen cirka 600 000 saker fordon, jobb och bostäder som annonseras ut och upptäcks av cirka 4 miljoner besökare varje vecka. Värdet av alla annonser 2015 var 525 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av Sveriges BNP. Tack vare begagnathandeln på Blocket kan 0,8 miljoner ton växthusgaser undvikas varje år. Det motsvarar som om Stockholm stads vägtrafik stod still i cirka ett år.

Blockets pressjour efter kontorstid och på helger

Presskontakt +468-5142 4100