Exklusiva outdoormärken ökade mest i modekategorin på Blocket 2016

Exklusiva outdoormärken ökade mest i modekategorin på Blocket 2016

Blockets summering av 2016 visar att efterfrågan på kläder och skor från varumärken med genuin profil inom friluftsliv ökar. På topplistorna över vad som söks och bevakas mest klättrar exempelvis Para Jumpers, Peak Performance och Woolrich – kända för ett sortiment som ska klara naturens utmaningar. Årets raket var Fjällräven som var det mest bevakade varumärket i klädkategorin.

Under 2016 annonserade svenska folket kläder, skor och accessoarer på Blocket till ett värde av cirka 546 miljoner kronor - en ökning på 15 procent från föregående år. En bidragande faktor till värdeökningen är att modet som säljs i andra hand blir allt dyrare. Snittpriset inom kläder och skor har exempelvis stigit med 11 procent totalt under fem års tid.

– Värdeökningen i modekategorin kan bero på att folk både säljer och köper dyrare mode än tidigare. Många investerar i varumärken med tydlig kvalitetsprofil som också kan säljas vidare med ett högt andrahandsvärde, Detta i kombination med det stora tränings- och friluftsintresset i landet gör att vi ser flera exklusiva outdoor-märken kliva på Blockets topplistor, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

2015 lanserade Blocket pop-up-sajten Blocket Mode för att göra det lättare att hitta kläder och accessoarer från mer exklusiva varumärken och designers. Under 2016 uppdaterades Blocket Mode med ytterligare 16 varumärken, däribland Lanvin, Valentino och Little Liffner.

Mest sökta varumärkena inom Kläder & Skor på Blocket 2016:

1. Odd Molly
  2. Gant
  3. Ralph Lauren
  4. Acne
  5. Fjällräven
  6. Nike
  7. Barbour
  8. Adidas
  9. Burberry
  10. Canada Goose
  11. Peak Performance
  12. Morris
  13. Para Jumpers
  14. Hunter
  15. Supreme

Mest bevakade inom Kläder & Skor på Blocket 2016:

1. Fjällräven
  2. Acne
  3. Barbour
  4. Gant
  5. Ralph Lauren
  6. Peak Performance
  7. Parajumper
  8. Odd Molly
  9. RM Williams
  10. Canada Goose
  11. Burberry
  12. Para Jumpers
  13. Busnel
  14. Adidas
  15. Woolrich

Mest bevakade inom Accessoarer och väskor på Blocket 2016:

1. Rolex
  2. Omega
  3. Breitling
  4. IWC
  5. Tudor
  6. Louis Vuitton
  7. Hublot
  8. Tag Heuer
  9. Michael kors
  10. Oris
  11. Seiko
  12. Certina
  13. Longines
  14. Panerai
  15. Mulberry

Populäraste modevarumärkena på Blocket Mode 2016:

1. Acne

8. Soffbord
  9. iPhone
  10. Säng

Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 till en exportsuccé i över 30 länder 2016. Idag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Sveriges största marknadsplats på nätet. Här finns dagligen cirka 600 000 saker fordon, jobb och bostäder som annonseras ut och upptäcks av cirka 4 miljoner besökare varje vecka. Värdet av alla annonser 2016 var 616 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 14 procent av Sveriges BNP. Tack vare begagnathandeln på Blocket kan 0,8 miljoner ton växthusgaser undvikas varje år. Det motsvarar som om Stockholm stads vägtrafik stod still i cirka ett år.

Blockets pressjour efter kontorstid och på helger

Presskontakt +468-5142 4100