Cirkulära dagen byter namn och startar julhandeln

Cirkulära dagen byter namn och startar julhandeln

Dagen för cirkulär konsumtion, White Monday, uppdaterar sitt namn. Under 2019 blev rörelsen internationell och över 500 företag, organisationer och influencers från 30 länder från samtliga världsdelar deltog. Den 23:e november kickstartar rörelsen återigen igång julhandeln – där hyr, laga & köp begagnat är deras slagord!

Nytt namn
Dagen för cirkulär konsumtion, Circular Monday, har uppdaterat sitt namn, men inträffar som vanligt måndagen innan Black Friday. Dagen och rörelsen är till för att främja en cirkulär konsumtion. Att shoppa begagnad mobiltelefon, hyra partytält vid studentfesten eller laga sina trasiga kläder är tre exempel på detta. Du köper något, en vara eller tjänst, men det kräver inte nyproduktion och onödiga utsläpp.

Den nya starten på julhandeln
Shoppingdagarna har växt fram i Sverige sedan 2013, och enligt Svensk Handel har de bidragit till att julhandeln numera börjar redan i November.Circular Monday grundades 2017 för att visa konsumenterna alternativ till nykonsumtionen som shoppingdagarna medför. Företagen som deltar visar att det går lika bra att julhandla genom att laga och köpa begagnat, eller ge bort ett presentkort på hyrtjänster.

- Vi har samlat ihop hundratals företag för den som vill shoppa cirkulära julklappar. Exempelvis presentkort på reparationer & hyrtjänster eller varför inte en begagnad laptop? Funktionen man får ut av produkten är densamma, oavsett om den är ny eller begagnad, säger grundaren av rörelsen, Henning Gillberg.

- Konsumtionsnivån på nyproducerat i Sverige är bland de högsta i världen. Ett enkelt sätt att som privatperson få ner sitt klimatavtryck är att köpa begagnade julklappar istället för nya, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Blocket.

Äntligen anses det klimatsmart och noga utvalt att ge bort prylar. Circular Monday är enda måndagen på året som majoriteten av våra butiker håller öppet. Några fina julklappstips att hålla utkik efter är; en bokklassiker i läderband, en finstickad ulltröja och träleksaker från klassiska svenska märken, säger Karin Staberg, Marknad & Konceptchef på Erikshjälpen Second Hand.

Faktaruta
Allmän info

• Grundades 2017 i Malmö av entreprenören Henning Gillberg med kollega.
  • Samlar 100+ cirkulära företag i Sverige som går ut med prova-på-rabatter på cirkulära tjänster, såsom reparation, hyrtjänster och begagnat-varor.
  • 2019 blev rörelsen internationell och företag från över 30 länder deltog, från Kenya till Kanada.
  • Events kring temat cirkulär konsumtion arrangeras i flertalet städer både i Sverige och andra länder.
  • Second-hand butiker över hela landet håller extraöppet och sänker priser på just begagnade varor.
  • Inträffar alltid måndagen innan det amerikanska shoppingfenomenet Black Friday, för att visa privatpersoner alternativa konsumtionsmönster.
  • Medarbetare på deltagande företag & organisationer är ofta vitklädda under dagen.
  • Instagram @circularmonday
  • Hemsida: www.circularmonday.com - en året-runt plattform för konsumenter att hitta cirkulära företag.

Regler:

1. Ingen reklam under banderollen “Black Friday”.
  2. Deltagarna åtar sig att dela bilder & inlägg på sociala kanaler med hashtagen #circularmonday den 23 november.
  3. Rabatter får endast ges på
    1. Cirkulära- eller delningstjänster. Ex: 20% rabatt på reparation av kläder, eller hyra av cykel.
    2. produkter tillverkade av mer 90% återvunnet material.

*Källa: https://www.svenskhandel.se/globalassets/dokument/aktuellt-och-opinion/rapporter-och-foldrar/hogtider/black-friday-2019.pdf

För mer information, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig Blocket, tero@blocket.se, 0736 53 71 36
Henning Gillberg, grundare circular monday, henning@repamera.se, 0761 46 94 84
Sofia Denzler, kommunikatör Erikshjälpen, sofia.denzler@erikshjalpen.se, 0722 39 77 00