Blocket får nytt utseende

Blocket får nytt utseende

Blockets utseende har hängt med i många år men i dag möts besökarna av ett stort ansiktslyft. I samband med att Blocket gör en stor varumärkesförflyttning moderniseras företaget med ett nytt grafiskt manér som bland annat innehåller ny logga och design.

– Begagnathandeln växer sig större och vi ser många nykomlingar på marknaden. Vi behöver därför tydliggöra vad Blocket står för och vad som särskiljer oss. Blocket är en effektiv och trygg marknadsplats med allt från jobb till bostäder och begagnade varor. Vårt nya utseende är en viktig grundsten i kommunikationen av Blockets identitet och nya varumärkesplattform och ska spegla vår långvariga position som hela Sveriges marknadsplats, säger Cecilia von Krusenstierna, marknadschef på Blocket.

I dag påbörjas arbetet med att implementera Blockets nya utseende genom att loggan byts ut och den beiga färgen ersätts med en ljusgrå i alla produkter. Även ett nytt bildmanér och nya illustrationer är framtagna och kommer att synas under vintern, både på Blocket och i extern kommunikation. Uppdateringar av Blockets logga från 1996 har gjorts tidigare, dock inte i lika stor omfattning som nu.

– Vi ville att nya loggan skulle andas kvalitet och tradition, samtidigt som den skulle kännas modern. Vi behåller den ikoniska Blocket-röda färgen, men har uppdaterat den så den känns modernare. Däremot har vi tagit bort det gamla o:et med ikonerna – delvis för att vi växer och inrymmer fler kategorier nu, säger Cecilia von Krusenstierna.

Blockets nya grafiska manér har inspirerats av Blockets 20-åriga historia som hela Sveriges marknadsplats, i kombination med skandinavisk design. Den största inspirationskällan har varit formen för Piet Heins och Bruno Mathssons klassiska bord Superellips. Denna form har legat till grund för flera delar i den grafiska profilen, bland annat logotypen. Inspiration har även tagits från grafiska mönster på porslin från 50- och 60-talet, samt ikonisk arkitektur som Plattan i Stockholm, vilka alla är exempel på klassiska mönster som är hållbara över tid.

Fakta om Blockets nya logotyp, grafiska manér och illustrationer

• Blockets designteam har tagit fram det nya utseendet tillsammans med följande byråer och partners:
    • Letters from Sweden - typsnitt
    • Hvass & Hannibal - illustrationer
    • Oakwood Creatives - grafisk profil
  • Användartester har visat att den röda färgen och loggan är det som är starkast förknippat med Blockets varumärke.
  • 2013 gjordes mindre korrigering av logotypen där .se-ändelsen, skuggan och pay-offen togs bort.
  • Det nya typsnittet heter Blocket Sans och är, liksom loggan, speciellt framtaget för att fungera överallt och ska kunna gå att läsa när loggan blir liten i digitala enheter som mobilen.
  • Blockets karaktäristiska gula bakgrundsfärg gav en antik känsla och ändras till ljusgrå för att upplevas mer modern.

Läs mer här: https://www.blocket.se/blocket-byter-utseende

För mer info kontakta: