Blinto etablerar sig internationellt - "det finns enorm marknadspotential"

Blinto etablerar sig internationellt - "det finns enorm marknadspotential"

Under sommarhalvåret 2022 lanseras www.blinto.de där begagnade entreprenad-, nyttofordon och verktyg får förlängd livslängd hos nya ägare i DACH-regionen. Redan idag kan intressenter besöka sidan för att registrera sig och få löpande uppdateringar gällande lanseringen. Blinto gör det möjligt för verksamma inom de olika branscherna att både köpa och sälja begagnade objekt på en trygg och säker marknadsplats online. Med Blintos tjänst sker dessutom försäljningen av professionella och personliga mäklare runt om i landet, så att aktörer fortsatt kan sköta sin vinstdrivande verksamhet.

Nätauktionssajten www.blinto.se har sedan 2018 tagit stora steg på den svenska marknaden och är idag Sveriges snabbast växande nätauktion för professionella maskiner och produkter. Intresset från utländska marknader har varit stort och lanseringen i Tyskland är Blintos första utlandslansering.

”Vi har en skalbar produkt vilket gör en utlandslansering möjlig att genomföra på ett effektivt sätt” säger Blintos vd Richard Nilsson. Systemet som ligger till grund för sajten har de själva utvecklat och går att applicera även på andra marknader. Systemets inbyggda säkerhet är en av grundstenarna i verksamheten och ger både säljare och köpare ett säkert sätt att göra affärer och genomföra betalningar.

Att Tyskland blev företagets första internationella lansering var till stor del dess geografiska läge. DACH-regionen är den enskilt största marknaden för maskiner och professionella produkter i Europa. Dessutom ligger landet centralt i Europa och landet har en stor del export till närliggande länder - vilket gör att transporter blir både kortare och enklare för köpare i den närliggande regionen. Blintos tyska kontor kommer att ligga i Düsseldorf regionen med mäklare strategiskt utplacerade runt om i landet. En annan stor anledning, som cementerade den nya marknaden, var rekryteringen av Country Manager Matthias Ressel.

När möjligheten uppdagade sig såg jag potentialen att lansera Blinto i Tyskland. Dels på grund av den tillväxt som skett i Sverige, men också den potentiella marknaden i DACH-regionen” konstaterar Matthias som med mer än 10 års erfarenhet från marknadsledande bolag inom maskinbranschen bidrar med stor kunskap inom både branschen och regionen och blir på så sätt en stor tillgång för bolaget.

Vad gäller framtiden och fler eventuella internationella satsningar får man se hur det utvecklas. “Vår ambition är att fortsätta växa, men att kunna göra så på ett sätt som håller kvaliteten hög och kunderna nöjda” säger vd Richard.

Categories

Fast-growing Blinto is today represented in two markets, Sweden and Germany - with bidders from all over the world. The company was founded in 2018 and has quickly become one of Europe's fastest-growing online auctions.

Sascha Gotzsch

Country Manager Germany +49(0)160-401 8203 LinkedIn

Online auctions for professionals

Blinto is today represented in two markets, Sweden and Germany - with bidders from all over the world. The company was founded in 2018 and has quickly become one of Europe's fastest-growing online auctions. Blinto offers a complete online auction service built on modern digital technology combined with the highest personal service. The products that are primarily auctioned at Blinto are construction machines, utility vehicles and tools.

Blinto

BOX 3090