Snabb respons och bred räckvidd är två skäl till att Norrmaskiner väljer Blinto

Snabb respons och bred räckvidd är två skäl till att Norrmaskiner väljer Blinto

Ett nära samarbete med den lokala auktionsmäklaren har bidragit till att Norrmaskiner gjort många smidiga försäljningar via Blinto. Tillsammans är vi två företag som tar ett miljömässigt men också socialt ansvar, via återbruk för planetens skull och auktioner till förmån för välgörenhet.

Som säljare på Blinto sedan två år tillbaka har Norrmaskiner breddat sin kundkrets och nått en ny marknad för begagnade maskiner – allt från hjullastare och traktorer till fyrhjulingar. Norrmaskiner utgörs av ett kompetent team med cirka 50 personer på anläggningar i Umeå, Luleå och Skellefteå, som strävar efter att erbjuda sina kunder bättre villkor och service, till exempel i form av utökad teknisk support och snabbare leveranser av reservdelar och maskiner. Kundbasen består bland annat av entreprenörer, lant- och skogsbrukare, kommuner och industrier, vilket gör Blinto till en perfekt partner vid försäljningar. Norrmaskiners Vd, Henrik Lavin, förklarar att samarbetet bland annat öppnat upp nya vägar till marknaden.
- Det finns flera synergieffekter vi upplever med att samarbeta med Blinto. Vi värdesätter deras breda kundbas såväl som den snabba responstiden. Att vi dessutom delar intresset och har hittat ett sätt att tillsammans göra skillnad på samhällsnivå känns både kul och viktigt, säger Henrik Lavin.

Bredare kundbas och integrerat miljöarbete
David Eriksson, säljare på Norrmaskiner, förklarar att samarbetet med Blinto har möjliggjort högre omsättning av maskiner. Företaget når en bredare kundgrupp, framförallt med fokus på utländska köpare.
- Med Blinto får vi en bredare försäljning och ytterligare ett alternativ till att kunna omsätta maskiner i snabbare takt. När vi vill vända oss till en större kundgrupp samt nå utanför Sveriges gränser använder vi Blinto, säger David Eriksson.
Blintos kärnverksamhet grundar sig på återbruk och bidrar till en mer cirkulär ekonomi. Som Vd understryker Henrik Lavin att hållbarhet och miljömedvetenhet är integrerade delar i Norrmaskiners verksamhet, och att miljöfrågor är en del av företagets kvalitetsprocesser och målstyrning.
- Verksamhetens miljöaspekter är bedömda ur livscykelperspektiv. Vår ambition är att vara en konkurrenskraftig och miljömedveten samarbetspartner där vårt fokus ligger på effektiva kvalitetsprodukter med bra prestanda. Ett exempel på vårt miljöengagemang är erbjudandet av system för precisionslantbruk, säger Henrik Lavin.

Lokal förankring

Blinto har idag en stark lokal närvaro med ett 40-tal auktionsmäklare utspridda runt om i landet. Under 2024 räknar vi med att utöka detta antal, för en bredare lokal förankring så att vi kan vara på plats ännu snabbare när ett företag behöver hjälp med att sälja sina maskiner, fordon, verktyg och inventarier.
David Eriksson framhåller det goda samarbetet med auktionsmäklaren Eric Eriksson, som ansvarar för delar av Norrbottens samt Västerbottens län. David menar att han framförallt uppskattar de korta responstiderna och att han i sin regelbundna kontakt med Eric, via både telefon och fysiska möten, upplever Blinto som tillgängligt och att de får hjälp under hela auktionsprocessen.
- Blinto är en bra, lokalförankrad säljorganisation och ett företag som vuxit sig starkt på väldigt kort tid. Vi tycker att samarbetet med vår lokala mäklare fungerar väldigt bra och Blinto är alltid på hugget om vi vill ha hjälp att lägga ut något på auktion, bekräftar David Eriksson.

En bidragande företagskultur

Blintos samarbete med Norrmaskiner har utvecklats till att också nå in på socialt engagemang. Välgörenhetsauktioner till förmån för Mustaschkampen 2022 och för Bröstcancerförbundet 2023 har genererat bidrag till cancerforskning. Att samla in mer pengar till forskning är viktigt, men genom att som företag engagera sig i den här typen av samarbeten bygger vi också företagskulturer där medarbetare och kunder känner sig stolta över att vara med och bidra, där välgörenhet inte är en engångsföreteelse utan en kärnkomponent, poängterar Henrik Lavin.
- Vi på Norrmaskiner tror att alla kan göra skillnad. Vi är generellt sett lika glada för alla affärer vi gör med Blinto, men såklart ligger våra välgörenhetsauktioner oss varmt om hjärtat då det går till bra ändamål. En av tre får cancer, men alla drabbas. Genom att främja delaktighet och ansvarstagande hoppas vi inspirera andra att också bidra till välgörenhet, säger Henrik Lavin.

Samarbetet mellan Norrmaskiner och Blinto utgör en bra modell för hur företag kan förena försäljningsmål med cirkulärt agerande och socialt engagemang, så att vi gemensamt tar ansvar för en hållbar framtid. Vill du och ditt företag med på tåget? Kontakta din närmaste auktionsmäklare här!

Related content

Hydro Extrusions: “Tillsammans med Blinto sporrar vi andra att göra mer hållbara val på sikt”

Hur arbetar en av världens ledande tillverkare av mer hållbara aluminiumprodukter för att göra sin egen verksamhet så cirkulär som möjligt? Häng med när vi pratar energieffektivisering, avyttring och klimatomställning inom industrin med Hydro Extrusions.
Hydro Extrusion Sweden är sedan 2017 en del av Norsk Hydro, en av världens största aluminiumproducenter med 34 000 anställda i mer än 40 lände

ABG köper och säljer cirkulärt via Blinto: “Smidigt och till rätt pris”

Precis som Blinto är ABG ett företag som vill bidra till samhället genom att agera cirkulärt. Förutom smidigheten och den snabba hanteringen är det tryggheten och möjligheten att nå en bred målgrupp som gör att ABG väljer blinto.se för att köpa och sälja begagnat.
I ABG-koncernen ingår ABG Energy Solutions och ABG Rental. I Södertälje finns sätet för ABG Energy Solutions, som hjälper företag at