Hydro Extrusions: “Tillsammans med Blinto sporrar vi andra att göra mer hållbara val på sikt”

News -

Hur arbetar en av världens ledande tillverkare av mer hållbara aluminiumprodukter för att göra sin egen verksamhet så cirkulär som möjligt? Häng med när vi pratar energieffektivisering, avyttring och klimatomställning inom industrin med Hydro Extrusions.

Hydro Extrusion Sweden är sedan 2017 en del av Norsk Hydro, en av världens största aluminiumproducenter med 34 000 anställda i mer än 40 länder. I Sverige ligger fabriker i Finspång och Vetlanda, där aluminiumskrot tas om hand, smälts ner och blir till nya produkter. Med hjälp av ytbehandling, strängpressning och bearbetning tillverkas lätt och starkt aluminium av tillvarataget material, som säljs till kunder såväl i Sverige som globalt.

En mer hållbar produkt
Många företag i industribranschen ställer just nu om för att minska utsläppen av växthusgaser. Vi behöver både producera och konsumera på ett nytt sätt och ta tillvara naturens resurser så smart som möjligt. Hydro Extrusions har kommit långt i sitt hållbarhetsarbete, både sett till tillverkning och slutprodukt. På anläggningen i Vetlanda finns idag cirka 650 anställda, och två av dem som jobbar här är Elisabeth Hermansson, som är miljösamordnare, och Örjan Johansson som arbetar som förpackningstekniker. Elisabeth förklarar att eftersom aluminium är en lätt metall med lång livslängd så finns det goda förutsättningar för att tänka hållbart i flera led, och ta fram en produkt som är bättre för miljön på sikt.
- Eftersom vi jobbar med aluminium har vi en fördel, både sett till konkurrens från företag som arbetar med andra metaller och till hållbarhetsaspekten. Ser vi till exempel till metallanvändning i batterier under den nu pågående elektrifieringen av fordon så väger aluminium mindre än stål, vilket är positivt för oss då en lättare metall möjliggör en lägre elförbrukning, säger Elisabeth.

En grönare tillverkning

Elisabeth arbetar med hållbarhetsfrågor med fokus på miljö. Hydro Extrusions har på många sätt en mer hållbar slutprodukt ut till kund, så det som ligger på hennes bord i nuläget är att se över själva produktionen så att den blir så grön som möjligt.
- Vi är ett elintensivt företag med fabriker med stora pressar, så en utmaning för oss är att minska energianvändningen under tillverkningen, förklarar hon. Ett av våra mål är att minska vår elförbrukning per producerat ton, men även ställa om till att använda grönare el i högre utsträckning. Örjan tillägger att solpaneler ska installeras på fabrikerna, en solpark ska anläggas och även vattenförbrukningen, som är hög vid ytbehandlingsprocessen, ses över. En sådan sak som att byta ut all belysning till led-lampor ska också göras.
Örjan understryker också det ytterligare kliv mot ökad hållbarhet som Hydro Extrusions kunnat ta med Blintos hjälp. Sedan ett par år tillbaka behöver företaget inte lagerhålla eller på ett icke hållbart sätt göra sig av med sådant som inte längre används i produktionen. Istället får de in kapital för det som kan säljas, utan att det inskränker på personalens arbetstid.

Högt satta mål
Som Örjan är inne på är klimatomställningen inom industrin något som kräver investeringar i form av pengar, men också tid. För Hydro Extrusions handlar det både om att ta fram en så miljövänlig produkt som möjligt och att tänka hållbart under själva tillverkningen. Ett företag med fokus på en grönare produkt ser givetvis till att det satsas på ökad hållbarhet i alla delar av verksamheten. Elisabeth berättar att som del av en stor koncern kan man till exempel påverka och ställa krav på sina leverantörer.
- Jag skulle säga att vi är en förebild sett till de produkter vi tillverkar, men också att vi inspirerar andra gällande de klimatmål vi sätter och att vi vågar ställa krav när det kommer till de här frågorna. Självklart vill vi vara ledande när det kommer till hållbarhet. Att sträva efter att ligga i framkant och ständigt försöka göra bättre är ett konkurrensmedel, men också det som driver branschen framåt och ökar förutsättningarna för att vi gemensamt ska kunna minska utsläppen, säger Elisabeth.

Ett cirkulärt samarbete
Hållbarhet är ett brett område, och företag som vill skifta till ett mer cirkulärt arbetssätt behöver se över hela verksamheten. En viktig aspekt i hållbarhetsarbetet – som tar avstamp i de dagliga rutinerna – är att sälja av utrustning som inte längre används. Problemet är att avyttring tar tid.
- Vi låter Blinto förmedla försäljningen av sådant som annars skulle stått och samlat damm eller packats på en bil och skickats iväg. Det hade tagit oss för mycket tid att själva göra annonser och ta emot köpare. Personalen har varken tiden eller kompetensen när det kommer till försäljningar, säger Örjan.
Han förklarar även att värderingen också är något som man uppskattar att få hjälp med.
- Värderingsbiten är svår, så här drar vi nytta av auktionsmäklarens erfarenhet och kunskaper, så att vi får rätt pris för det vi avyttrar. Det är väldigt mycket som vi skulle ha behövt hålla reda på själva om vi inte hade tagit hjälp av Blinto. Framförallt uppskattar vi de snabba responstiderna och det höga tekniska kunnandet, säger Örjan.
Även Elisabeth understryker det positiva i att främja återbruk på det här sättet.
- Att tvingas lagerhålla eller på grund av tidsbrist inte skicka vidare sådant som andra företag kan ha nytta av i flera år framöver, så länge det inte innehåller giftiga eller miljöskadliga ämnen, vore det sämsta tänkbara ur ett hållbarhetsperspektiv. Produkter och utrustning vi är färdiga med får idag längre liv tack vare Blinto.

Ökad hållbarhet på sikt
Hydro Extrusions har kommit långt i sitt hållbarhetsarbete, de sätter miljöfrågor högt och som en ledande tillverkare i sitt segment tar de också ansvar för att branschen ska bli mer hållbar. Att tänka klimatsmart i det dagliga arbetet är en viktig del – små förändringar och satsningar kan lätt ge ringar på vattnet och även inspirera andra.
- Jag skulle säga att vi tillsammans med Blinto också sporrar andra att göra den typ av investeringar som är positiva för miljön i det långa loppet, säger Elisabeth.
Hon förklarar att om företag vet att det finns ett smidigt och enkelt sätt att sälja av begagnade maskiner och fordon när de inte längre behövs i verksamheten, så ökar chansen att fler vågar investera i kvalitet från början och ta mer strategiska – och därmed också mer klimatmedvetna – beslut.
- Denna typ av investeringar gynnar ju både företag och miljön. Som vårt samarbete ser ur med Blinto så tänker jag att vi kan inspirera andra att fatta beslut som på sikt leder till ökad hållbarhet, säger Elisabeth.

Blev du inspirerad av Hydro Extrusions hållbarhetstänk? Blinto kan hjälpa ditt företag att agera mer cirkulärt! Klicka här för att komma i kontakt med oss!

Philip Dyplin

Press contact Marketing Director +46 470-57 59 40 LinkedIn
Malin Bendz

Press contact Marketing Communicator +46 470-57 59 37 LinkedIn

Snabb respons och bred räckvidd är två skäl till att Norrmaskiner väljer Blinto

Ett nära samarbete med den lokala auktionsmäklaren har bidragit till att Norrmaskiner gjort många smidiga försäljningar via Blinto. Tillsammans är vi två företag som tar ett miljömässigt men också socialt ansvar, via återbruk för planetens skull och auktioner till förmån för välgörenhet.
Som säljare på Blinto sedan två år tillbaka har Norrmaskiner breddat sin kundkrets och nått en ny marknad f

ABG köper och säljer cirkulärt via Blinto: “Smidigt och till rätt pris”

Precis som Blinto är ABG ett företag som vill bidra till samhället genom att agera cirkulärt. Förutom smidigheten och den snabba hanteringen är det tryggheten och möjligheten att nå en bred målgrupp som gör att ABG väljer blinto.se för att köpa och sälja begagnat.
I ABG-koncernen ingår ABG Energy Solutions och ABG Rental. I Södertälje finns sätet för ABG Energy Solutions, som hjälper företag at

Online auctions for professionals

Blinto is today represented in two markets, Sweden and Germany - with bidders from all over the world. The company was founded in 2018 and has quickly become one of Europe's fastest-growing online auctions. Blinto offers a complete online auction service built on modern digital technology combined with the highest personal service. The products that are primarily auctioned at Blinto are construction machines, utility vehicles and tools.

Blinto

BOX 3090