Blinto släpper 2023 års hållbarhetsrapport

News -

Blinto släpper 2023 års hållbarhetsrapport

Hållbar konsumtion är grunden i Blintos verksamhet. Men förutom att hjälpa företag återbruka för en mer cirkulär ekonomi så arbetar vi med hållbarhet på många andra sätt. I vår hållbarhetsrapport för 2023 kan du läsa allt om vad vi gör bra idag, men också vad vi vill satsa mer på och göra ännu bättre i framtiden.

Sedan starten 2018 har hundratusentals begagnade objekt bytt ägare via Blinto. Vår marknadsplats ger produkter ökad livslängd, vilket minskar behovet av nyproduktion. Vi är stolta över att erbjuda våra kunder en tjänst som hjälper dem att ta strategiskt hållbara beslut i sin konsumtion, eftersom detta tar oss närmare målet mot en cirkulär ekonomi.

Mål i Agenda 2030
Hållbarhetsrapporten ger en bild av hur Blinto arbetar tillsammans med företag för att främja återbruk, men också vad vi gör inom företaget för ökad hållbarhet på daglig basis. Bland FN:s globala mål i Agenda 2030 har vi identifierat tre där vi anser att vi har störst möjlighet att göra positiv skillnad: hållbar konsumtion och produktion, bekämpa klimatförändringarna och jämställdhet. I rapporten redogör vi för varför just de här tre målen är viktiga för oss och branschen vi verkar i, samt hur vi arbetar utifrån dem.

Hållbar arbetsplats och samhällsengagemang

Hållbarhet handlar också om att bidra till ett bättre samhälle. Vi satsar redan en hel del på detta idag, men vill öka vårt engagemang ytterligare framöver, till exempel i form av fortsatt stöd till forskning och det lokala föreningslivet. Vi bidrar via insamlingar och välgörenhetsauktioner till förmån för exempelvis cancerforskning, eftersom vi är övertygade om att vi tillsammans med våra kunder, medarbetare och andra företag kan göra skillnad.
En hållbar arbetsplats är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta expandera vår verksamhet. Det vi kallar "Blinto-andan", det vill säga vår företagskultur, är central för oss i vårt dagliga arbete.
- En viktig del av vårt hållbarhetsarbete är att vi kan erbjuda en säker och trygg arbetsplats och vi lägger stor vikt vid att skapa en vi-känsla inom bolaget. I hållbarhetsrapporten för 2023 kommunicerar vi hur vi fortsätter att utveckla en stark sådan, och arbetar för en jämställd och inkluderande organisation, säger Blintos Vd Richard Nilsson.

Ladda ner vår hållbarhetsrapport här!

Philip Dyplin

Press contact Marketing Director +46 470-57 59 40 LinkedIn
Malin Bendz

Press contact Marketing Communicator +46 470-57 59 37 LinkedIn

Online auctions for professionals

Blinto is today represented in two markets, Sweden and Germany - with bidders from all over the world. The company was founded in 2018 and has quickly become one of Europe's fastest-growing online auctions. Blinto offers a complete online auction service built on modern digital technology combined with the highest personal service. The products that are primarily auctioned at Blinto are construction machines, utility vehicles and tools.

Blinto

BOX 3090