ABG köper och säljer cirkulärt via Blinto: “Smidigt och till rätt pris”

ABG köper och säljer cirkulärt via Blinto: “Smidigt och till rätt pris”

Precis som Blinto är ABG ett företag som vill bidra till samhället genom att agera cirkulärt. Förutom smidigheten och den snabba hanteringen är det tryggheten och möjligheten att nå en bred målgrupp som gör att ABG väljer blinto.se för att köpa och sälja begagnat.

I ABG-koncernen ingår ABG Energy Solutions och ABG Rental. I Södertälje finns sätet för ABG Energy Solutions, som hjälper företag att få kompletta drivmedelsinstallationer på plats. ABG Rental är i sin tur Sveriges största uthyrare av stationära cisterner för bränslehantering, det vill säga här kan företag hyra och få hjälp med all service kring en anläggning, utan att behöva investera i utrustning själva.

Nyckeln till mer återbruk
Samarbetet mellan ABG och Blinto tog fart i januari 2023 och sedan dess har ABG nått en målgrupp för just den typ av objekt de vill sälja. De har också köpt en hel del begagnat för att få sin egen verksamhet att snurra och kunna utföra service och underhåll på cisterner, samt hittat verkstadstillbehör och truckar till stålindustrin i Södertälje där utrustning rekonditioneras, säljs och hyrs ut.
- Stål håller i evigheter så det ska inte skrotas, men det behöver skötas. För att vår verksamhet ska fungera, det vill säga för att vi ska kunna hålla våra anläggningar uppdaterade men också förnya vårt eget sortiment, behöver vi nå en marknad för återbruk av objekt i detta segment, säger Alexandra Melkersson som är controller för produktion, leverans och hyresstock på ABG Energy Solutions.
ABG Rental, som har kunder över hela Sverige, är i behov av att köpa in och sälja av allt eftersom utbudet förändras, en produkt inte längre passar in eller har nått en viss livslängd. Med Blintos hjälp kan de själva återbruka mer samt erbjuda sina kunder rekonditionerade anläggningar.
- Man kan välja att köpa en ny produkt eller en bättre begagnad. Bägge alternativ uppfyller kraven på användning, men det är betydligt mer gynnsamt för miljön och samhället att välja det sistnämnda. Om du hyr en anläggning av oss är den ofta framtagen med rekonditionerade komponenter och därmed är du en del av ett återbruk som väsentligt minskar både miljöpåverkan och energiåtgång, säger Alexandra.

Köper och säljer till rätt pris
På blinto.se köper och säljer alla till marknadspris. Som köpare betalar du aldrig för mycket, eftersom marknaden bestämmer slutpriset. Som säljare vet du att du får rätt betalt för dina grejer eftersom vi marknadsför alla objekt mot rätt målgrupp både i Sverige och utomlands.
Det som Fredrik Vojbacke, Vd och personalansvarig på ABG Energy Solutions, tycker är viktigt både när det kommer till att köpa och sälja på auktion är tydliga objektbeskrivningar med korrekt info, så att man som budgivare känner sig trygg med att lägga bud.
- På blinto.se kan vi både köpa cisterner och sälja begagnad utrustning när vi uppdaterar vårt utbud eller behöver förändra det. Vi når inte rätt köpare för detta själva, utan behöver Blinto för att nå ut till dem som har behov av våra produkter, säger Fredrik.
En del objekt som ABG haft på auktion på blinto.se har sålts till köpare i andra EU-länder, Polen bland annat, och då är det extra viktigt med en detaljerad och korrekt objektbeskrivning, konstaterar Fredrik. Som säljare, tillägger han också, vill man ha rätt betalt och slippa krångel.
- Att få proffsig hjälp från en auktionsmäklare som tar hand om hela processen, kommer ut till oss, mäter och fotar, lägger upp auktionen och sedan sköter en eventuell förhandling är avgörande för en smidig försäljning, säger Fredrik.
Alexandra och Fredrik har kontakt både med vår KAM Anton Gustafsson i Stockholm och Jonas Lödesjö som är mäklare i Södermanlands och Stockholms län, och Fredrik säger att han uppskattar att Blinto strävar efter att få samarbetet mellan våra företag att utvecklas och växa.
- Blinto är på hugget och enkla att nå. Samarbetet fungerar väldigt bra, vi får alltid ett bra bemötande och snabb hjälp vid behov vilket underlättar vår verksamhet, säger Fredrik Vojbacke.

Vill du också ha en samarbetspartner som kan hjälpa ditt företag att göra hållbara investeringar och som tar hand om hela processen åt dig när du har maskiner eller nyttofordon att sälja? Kontakta någon av våra storkundsansvariga Anton Gustafsson eller Magnus Åhlund.

Snabb respons och bred räckvidd är två skäl till att Norrmaskiner väljer Blinto

Ett nära samarbete med den lokala auktionsmäklaren har bidragit till att Norrmaskiner gjort många smidiga försäljningar via Blinto. Tillsammans är vi två företag som tar ett miljömässigt men också socialt ansvar, via återbruk för planetens skull och auktioner till förmån för välgörenhet.
Som säljare på Blinto sedan två år tillbaka har Norrmaskiner breddat sin kundkrets och nått en ny marknad f

Hydro Extrusions: “Tillsammans med Blinto sporrar vi andra att göra mer hållbara val på sikt”

Hur arbetar en av världens ledande tillverkare av mer hållbara aluminiumprodukter för att göra sin egen verksamhet så cirkulär som möjligt? Häng med när vi pratar energieffektivisering, avyttring och klimatomställning inom industrin med Hydro Extrusions.
Hydro Extrusion Sweden är sedan 2017 en del av Norsk Hydro, en av världens största aluminiumproducenter med 34 000 anställda i mer än 40 lände