Susanna Stern foto Niklas E Johansson

Nyårsgala med sopranen Susanna Stern och Blåsarsymfonikerna

Blåsarsymfonikernas årliga nyårsgala är tillbaka igen! Denna gång med operasångerskan Susanna Stern som solist. Konserterna äger rum den 30 och 31 december på Musikaliska, Nybrokajen 11.

Årets festliga och klassiska nyårsgala med Blåsarsymfonikerna har ett varierat program med allt från Wiens valskungar till Richard Wagner och Signe Lund.

Susanna Stern sjunger pärlor ur opera- och operettrepertoaren och publiken bjuds på champagnegalopp från scenkanten och ett glas bubbel i pausen. Konserten avslutas med klassiska An der Schönen Blauen Donau under dirigenten David Björkmans ledning.

Medverkande
Susanna Stern, sopran
Josef Karnebäck, kontrabas
Dirigent David Björkman

Ur Programmet

Richard Wagner Tannhäuser: Dich teure Halle

Signe Lund Valse de Concert
H. Chr. Lumbye Champagnegalopp
Johan Strauss d y An der Schönen Blauen Donau

Charles Gounod Faust: Juvelarian 5’

Chick Corea Armando’s Rumba

Tid och plats: 30 december kl 14.00, 31 december kl 14.00 och kl 17.00 på Musikaliska, Nybrokajen 11.

Speltid: 2 timmar inklusive paus

Om Susanna Stern
Susanna Stern har nyligen gestaltat Donna Anna i Don Giovanni på Norrlandsoperan, Julia Pastrana i Philip Glass opera Cirkus Days and Nights samt Kvinnan i operan BLY av Karólína Eiríksdótter med Piteå Kammaropera.

Susanna debuterade på Kungliga Operan 2011 som Amor i Mats Eks Orfeus och Eurydike. Hon har därefter sjungit Romilda i Xerxes, Norina i Don Pasquale, Nattens Drottning i Trollflöjten, Grevinnan i Figaros Bröllop, Musetta i La Bohème, Freia i Rhenguldetoch Gerhilde i Valkyrian.

På Malmö Opera har hon framträtt i titelrollen i Benjamin Staerns opera Snödrottningen, Helma i Hans Gefors opera Parken, Syster Constance i Poulencs Karmelitsystrarna, Frasquita i Carmen, Ilia i Idomeneo, samt Julia i Gounods Romeo och Julia på turné. Susanna har även gästat Folkoperan i Stockholm där hon sjungit sopranpartiet i en scenisk version av Haydns Skapelsen.

Susanna Stern tilldelades 2008 års Jenny Lind-stipendium. Hon har även mottagit stipendier från Kungl. Musikaliska Akademien, Drottningholmsteaterns vänner och Anders Sandrews Stiftelse.

Om David Björkman

David Björkman har dirigerat Sveriges Radios Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Malmö Operaorkester samt Kungliga Filharmonikerna i Stockholm, bland annat Nobelprisutdelningen i Stockholms Konserthus. Han har ett långvarigt samarbete med alla stora symfoni- och operaorkestrar i Sverige, samt med Nordiska Kammarorkestern, Svenska Kammarorkestern och Norrbotten NEO. Han har uruppfört fem nyskrivna operor med Vadstena-Akademien samt gästat symfoniorkestrar i alla nordiska länder, samt i Ryssland och Slovenien

David Björkman har ansvarat för närmare femtio uruppföranden; såväl orkestralt som för balett och musikdramatik. Bland de sistnämnda finns världspremiärer av Sven-David Sandström, Paula af Malmborg Ward, Daniel Nelson, Ming Tsao, Marie Samuelsson, Johan Ullén och Moto Osada.

Han har gjort inspelningar på skivbolagen Naxos, Daphne, Orchid och Swedish Society med bl.a. Odense Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, Malmö Operaorkester och Sveriges Radios Symfoniorkester.

David var pristagare i Prokofiev International Conducting Competition i St Petersburg 2008 och blev innan dess utsedd till vinnare av Svenska Dirigentpriset. Han har även varit chefsdirigent för Stockholmsbaserade Livgardets Dragonmusikkår, en av Försvarsmusikens tre professionella orkestrar.

För ytterligare information, kontakta Elenor Wolgers, marknadschef, 073-962 95 00, elenor.wolgers@musikaliska.se eller Lena Jakobsson, orkesterproducent, 070-545 71 49, lena.jakobsson@musikaliska.se

Konserten ingår i Kungl. Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum.

Blåsarsymfonikerna verkar med stöd av Region Stockholm.