Musikalisk pressfrukost 11/5: presentation av säsongen 2011/2012 på Musikaliska

Musikalisk pressfrukost 11/5: presentation av säsongen 2011/2012 på Musikaliska

Hösten 2011/våren 2012 är Blåsarsymfonikernas och Länsmusikens första säsong i eget hus, Musikaliska vid Nybrokajen i Stockholm. Hela säsongsprogrammet presenteras vid pressfrukosten onsdag den 11 maj kl. 10.00 av VD Fredrik Österling. Inom ramen för pressfrukosten äger även ett uruppförande rum.

Med en storstilad invigningshelg 29/9–2/10 firar Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm att vi tagit över driften av Stockholms äldsta konserthus. Sedan följer en omväxlande programpalett: spännande konsertserier med både svenska och utländska musiker, stjärngästspel och unika möten med några av musiklivets främsta utövare – alltsammans konstnärliga projekt som oftast inte tar sig genom det allmänna bruset.

Hela säsongsprogrammet, inklusive sju konsertserier, presenteras i sin helhet vid presskonferensen onsdag den 11 maj kl. 10.30.

”Vi ger alla musikälskare en möjlighet att möta musik på hög nivå – genom Blåsarsymfonikernas både vassa och folkliga konserter, Länsmusikens barnkonserter eller de kammarmusikaliska upplevelser vi kan erbjuda”, säger VD Fredrik Österling.

O.S.A. till info@musikaliska.com senast måndag den 9/5, eller till Kommunikationchef Sofia Nyblom,tel. 0702377361.

Musikaliska är Stockholms äldsta konserthus, grundat 1878 av Oscar den II. Huset är ritat av arkitekt Johan Åbom, samma signatur som står bakom Berns och Södra Teatern. Musikaliska har sedan huset invigdes på 1800-talet inrymt en rad olika verksamheter, med början hos Kungliga Musikaliska Akademien - och därefter Konsertföreningen, Sveriges Radios Symfoniorkester och även Nobelprisutdelningarna. Under de senaste 20 åren har Rikskonserter disponerat huset som arena för sin konsertverksamhet.

Fastighetsägare är Statens Fastighetsverk, som anförtrott driften av huset till Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm från den 1 april.

Blåsarsymfonikerna firade för några år sedan 100 år  som institution - en av Stockholms folkligaste orkestrar, finansierad av Stockholms Läns Landsting. Under chefdirigenten och stjärntrombonisten Christian Lindberg har ensembeln etablerat sig som Nordens ledande blåsarensemble med internationell renommé. Säsongen 2010-2011 profilerar sig Blåsarsymfonikerna som enda orkester i världen med fokus på reperoar av kvinnliga tonsättare. I november 2010 turnerade orkestern till S:t Petersburg för gästspel bl.a. på världsberömda Mariinskijteatern.

Blåsarsymfonikerna är paraplyorganisation  för Länsmusiken i Stockholm, som erbjuder konserter till invånare i hela länet,  samt en omfattande verksamhet med skolkonserter och workshops för barn och unga, ungdomsorkestern Stockholms Ungdomsblåsare – med mera.