Sara Nazari, foto: Paulina Thorén. Jonas Nydesjö, foto: Nikolaj Lund

Mina drömmars stad? - en poetisk resa i ord, ton och arkitektur

Blåsarsymfonikerna ger en konsertföreställning tillsammans med spoken wordpoeten Sara Nazari och konstnärlige ledaren och dirigenten Jonas Nydesjö där den klassiska musiken möter poesin med staden som tema. Med på scenen är också arkitekt Mattias Litström, vd Utopia Arkitekter, och multikonstnären Robin Nazari. Tid och plats: lördag 14 oktober kl 16 i Kungasalen på Kungl. Musikhögskolan, Valhallavägen 105.

Vad är en stad? Vem är staden till för? Vad den kan vara?

– Med mitt kurdiska arv har jag hört poesi läsas till blåsinstrument. När olika konstformer träffas skapas något eget, och får vara med och förhöja varandra. Det ska bli fint att få läsa poesi med en blåssymfonisk orkester, med begreppet “staden” som genomsyrar oss alla – vad det nu skulle kunna innebära.

– Det blir både äldre och nyare orkestermusik och vi spelar även tillsammans med poeterna. Med arkitekten Mattias Litström låter vi musik och arkitektur mötas. Låten Dreamsville av Henri Mancini, från TV-serien Peter Gunn, återkommer som tema genom konserten, men i helt olika versioner och symboliserar olika frågeställningar, säger Jonas Nydesjö.

Den flerdimensionella konsertföreställningen innehåller musik av klassiska mästare som Lili Boulanger, Leonard Bernstein och Franz Berwald med flera.

Kl 15 hålls ett församtal från scenen på temat ”Vad är en stad?”med Karin Lekberg och Martin Rörby. Moderator: Elin Norquist

Medverkande

Dirigent: Jonas Nydesjö

Artist: Sara Nazari

Gästartist: Robin Nazari

Arkitekt: Mattias Litström, grundare av Utopia

No Strings, Kulturskolan Stockholm.

Leonard Bernstein Prologen ur West Side Story

Henri Mancini Dreamsville

Franz Berwald Estrella de Soria

Lili Boulanger D'un matin de printemps

Mary Howe Stars

Claude Arrieu Dixtour pour instruments à vent

Hilding Rosenberg Svit ur Orfeus i stan

Matthew Hindson Headbanger

Efter den 14 oktober åker Mina drömmars stad? på turné:

15 oktober Södertälje stadscen

25 oktober Messingen Upplands Väsby

27 oktober Tonhallen Sundsvall

För information och intervjuer kontakta: Elenor Wolgers, kommunikationschef, Blåsarsymfonikerna, elenor.wolgers@blasarsymfonikerna.se 073-962 95 00.

Sara Nazari är en av Sveriges främsta spoken word-poeter. Hon slog igenom redan som 14 åring tillsammans med Spoken word kollektivet Revolution Poetry. Sara har framfört sina texter både i Musikhjälpen 2021 som Melodifestivalen 2022. Hon har skrivit trailern till Fotbolls-EM, har uppträtt i föreställningen Poetic (R) Evolution på Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Jonas Nydesjö och på hyllningseventet Together for a better day i Avicii Arenan. Sara är även utbildad jurist.

Jonas Nydesjö är dirigent, arrangör och kompositör med en bred repertoar från musikal, symfonisk musik, opera, genreöverskridande konserter, dansföreställningar, skivinspelningar och barn- och ungdomsföreställningar. Jonas har dirigerat i de flesta svenska konserthusen och operahusen bl a verk som Tolvskillingsoperan, Singin in the Rain och Titanic the musical, har skrivit rockoperan Kult tillsammans med Ola Salo och har samarbetat med en mängd artister inom olika genrer.

Robin Nazari är artist, låtskrivare, skådespelare och poet. 2022 släppte han singeln De där. Han har spelat in albumen Dyrare att vara fattig 2021 och Övre nedre 2019. Som skådespelare har han gjort filmroller i Netflix-serien Snabba Cash, C More-serien Top Dog, The Beautiful Game och dramaserien Clark. Robin har även har uppträtt i föreställningen Poetic (R) Evolution i Berwaldhallen tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Jonas Nydesjö

Mattias Litström är arkitekt och grundare av Utopia Arkitekter AB där han arbetar som kreativt ansvarig. Han är utbildad vid Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Sedan starten för Utopia 2008 har Mattias arbetat med ett stort antal bostads-, kontors-, stadsplanerings- och visionsprojekt runt om i Sverige. Vid sidan om arbetet på Utopia driver Mattias egna projekt med fokus på måleri genom metodiskt undersökande av gränslandet mellan arkitektur och konst.

Martin Rörby är fil. dr., arkitekturhistoriker, skribent och tidigare sekreterare i Stockholms Skönhetsråd. Han har en bakgrund på Stockholms universitet och Arkitekturmuseet, nu ArkDes. Idag driver han egen verksamhet och är dessutom knuten som senior rådgivare till såväl Birthe & Per Arwidssons stiftelse som Stadsmuseet. Han har publicerat flera böcker om 1900-talets arkitektur och medverkat i ett antal antologier. Han deltar flitigt i det offentliga samtalet om staden som livsmiljö och presenterar regelbundet arkitektur i SVT.

Karin Lekberg har arbetat med kluster- och platsutveckling i bl a Subtopia i Botkyrka. Hon har varit rådgivare till kommuner och städer i Sverige och utomlands med fokus på värdegrundsbaserad stads- och platsutveckling där kultur, konst och kreativitet är motorn för att skapa större känsla av sammanhang, delaktighet, trygghet och trivsel. Sedan 2019 arbetar Karin som kulturstrateg med kulturdriven stadsutveckling på arkitekt- och stadsplaneringskontoret Landskapslaget. På SLU är hon engagerad i ett estetiskt hållbarhetsprojekt, är ordförande i Tensta konsthall och sitter i Stockholm Business Region /Visit Stockholms styrelse.

Blåsarsymfonikerna grundades redan 1906 och är en nyskapande orkester som rör sig fritt mellan olika musikaliska uttryck, alltid med blåsmusiken som grund. Orkester är känd för sin genrebredd och för en ovanligt jämställd programläggning. Att värna återväxten av blåsmusiker och blåsmusiken som konstart är en viktig del av verksamheten, liksom arbetet i både på skolor, äldreboenden och på olika konsertscener. Blåsarsymfonikerna verkar med stöd av Region Stockholm, med verksamhet för både barn och vuxna och har även etablerat sig som en av Nordens ledande blåsarensembler med växande internationellt renommé.