Henrik Marmén. Foto: Caroline Kvick.

Henrik Marmén blir Blåsarsymfonikernas nye vd

Henrik Marmén har utsetts till Blåsarsymfonikernas vd. Han kommer närmast från Norrköpings Symfoniorkester där han verkar som konstnärlig chef och verksamhetschef.

- Vi är mycket glada över att få välkomna Henrik Marmén som vd för Blåsarsymfonikerna. Med en omfattande erfarenhet och den djupa kunskap han har i att leda konstnärlig verksamhet ser vi möjligheten att ytterligare profilera orkestern, nå nya samarbeten och bredda publiken i våra nya lokaler i Sickla, säger Birgitta Svendén, Blåsarsymfonikernas styrelseordförande.

Henrik Marmén har även arbetat som orkesterchef för Malmö Opera och kulturskolechef i Malmö stad och Varbergs kommun. Han är utbildad pianist och har bl a studerat vid Mozarteum i Salzburg.

- Blåsarsymfonikerna har en unik och viktig roll i musiklivet – inte minst genom sitt sätt att nå en bred publik och genom sitt arbete bland barn och unga, frågor som jag verkligen brinner för. Verksamheten befinner sig i en spännande nystartsfas med nya lokaler i Dieselverkstaden i Nacka, och jag ser fram emot att i rollen som vd utveckla verksamheten vidare tillsammans med orkestern och övriga medarbetare, säger Henrik Marmén.

Henrik Marmén tillträder sin tjänst den 1 november 2024.

För information kontakta: Birgitta Svendén, styrelseordförande Blåsarsymfonikerna, birgitta.svenden@gmail.com tel: 070-533 36 99.