Blåsarsymfonikernas brassextett. Foto: Elinor Wermeling

Digital brunnsmusik till nationaldagen med Blåsarsymfonikerna

Inför nationaldagsfirandet bjuder Blåsarsymfonikernas brassextett på äkta brunnsmusik i digital form. Mässingssextett var populär underhållning vid Sveriges hälsobrunnar på 1800-talet och denna ensembleform är även Blåsarsymfonikernas ursprungshistoria från 1906. Inspelningen är den sjätte digitala konserten våren 2020 på temat ”Mötesplats med nya vinklar”.

• -1906 föddes vår orkester i form av en mässingssextett. Under 1800-talet var det mycket populärt med musikunderhållning av en brassextett vid våra hälsobrunnar. Det var då begreppet brunnsmusik uppstod, säger Magnus Olsson, trombonist i Blåsarsymfonikerna.
  • -Brassextetten lämpar sig såväl inomhus som utomhus. I alla tider har denna ensembleform använts i både ceremonier, fest och sorg. Repertoaren är bred så sextetten fungerar fint i flertalet sammanhang, både vid begravning och bröllop. "Det är alltid rätt med sextett”, menar Magnus Olsson.

Medverkande:

Martin Lood, trumpet

Annika Welander, trumpet

Staffan Lundén-Welden, valthorn

Åke Lännerholm, trombon

Magnus Olsson, trombon

Eric Jakobsson, tuba

Birger Thorelli, slagverk

Musik: Fritiof Anderssons Paradmarsch av Evert Taube (i arrangemang av Robert Sjölin), Den Blomstertid nu kommer av Israel Kolmodin (i arrangemang av Anders Högstedt), Take the A Train av Billy Strayhorn (i arrangemang av P-O Ukkonen) och Sveriges nationalsång Du gamla, du fria av Richard Dybeck (i arrangemang av Anders Högstedt).

Blåsarsymfonikernas brassextett spelar brunnsmusik

Se tidigare publicerade filmer våren 2020 med Blåsarsymfonikerna:

Latinsk hetta på klarinett

Folkvisejazz på kontrabas

Blåskvintettens digitala tipspromenad

Wagnersignal från höga höjder

Blåsarsymfonikernas saxofonkvartett

Samtliga filmer: Per-Markus Heggestad

Länk Facebook: https://www.facebook.com/Musikaliska

Anmälan nyhetsbrev: info@musikaliska.se

För ytterligare information, kontakta Elenor Wolgers, marknadschef Musikaliska, 073-962 95 00, elenor.wolgers@musikaliska.se

Blåsarsymfonikerna verkar med stöd av Region Stockholm