Blåkläder påbörjar hållbarhetsmärkning av samtliga plagg

Blåkläder påbörjar hållbarhetsmärkning av samtliga plagg

Fjorton av arbetsklädestillverkaren Blåkläders plagg har fått den oberoende och internationellt erkända hållbarhetsmärkningen Oeko-Tex Made in Green. Inom kort beräknas halva företagets utbud ha genomgått samma validering av producentens ansvar för klimat, sociala villkor och skadliga ämnen.

– Klädföretag som inte har god kontroll över sin produktion har svårt att förbättra arbetsvillkoren och minska sin klimatpåverkan. Därför är det viktigt att inköpare av arbetskläder ställer krav på att leverantören kan övervaka och påverka hållbarheten i hela värdekedjan, säger Anders Carlsson, vd på Blåkläder.

Blåkläder har påbörjat valideringen av stora delar av sin befintliga kollektion arbetskläder utifrån Oeko-Tex Made In Green för att verifiera att nuvarande produktion uppfyller högt ställda hållbarhetskrav. Först ut är fjorton av de produkter som är mest efterfrågade av företagets kunder.

Märkningen visar att produkten är tillverkad i en värdekedja som certifierats med STeP by Oeko, en standard som granskar hela verksamheten utifrån miljömässig och social hållbarhet. Certifieringen innebär att produktionen av plagget tar hänsyn till klimatet, säkerställer hög kvalitet och sker på arbetsplatser med schysta arbetsvillkor. Produkter med Made in Green-märkningen ska även kunna visa fullständig spårbarhet och vara testade för skadliga ämnen.

– En tredjepartsgranskning som Made in Green hjälper våra kunder att verifiera vårt hållbarhetsarbete. Jag är övertygad om att många fler av våra produkter redan möter kraven och kan få märkningen, men vi kommer inte vara nöjda innan hela sortimentet gör det, säger Anders Carlsson.

Två av plaggen som uppfyller kraven för märkningen, utan några förändringar i produktionen, är de bästsäljande servicebyxorna 1459/7159 (herr/dam). Modellerna har sålts sedan 2015, i sammanlagt nästan 1,5 miljoner exemplar. Som ett första delmål ska hälften av alla Blåkläders produkter ha märkningen senast vid årets slut, och i förlängningen samtliga artiklar.

Enligt Naturvårdsverket uppstår 80 procent av textiliers totala klimatpåverkan i produktionsfasen. Den viktigaste åtgärden för att minska miljöpåverkan från textilkonsumtionen menar Naturvårdsverket är att förlänga livslängden på de textilprodukter som redan är tillverkade.

– Rent affärsmässigt är det otänkbart för oss att sälja kläder utan en transparent och ansvarsfull produktion. Ju färre plagg som tillverkas desto bättre är det för miljö och klimat och därför är det viktigaste för oss att varje kund kan använda plaggen så länge som möjligt utan att köpa nytt, säger Anders Carlsson.

Nästan alla Blåkläders plagg tillverkas i fabriker som företaget äger. Flera av anläggningarna har certifierats med LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) som inkluderar bland annat energieffektivitet, vattenförbrukning, arbetsmiljö och koldioxidutsläpp under byggnation och drift.

Om Oeko-Tex Made in Green

Oeko-Tex omfattar en rad standarder för textil- och läderprodukter. Organisationens certifieringar och märkningar ska hjälpa konsumenter att välja produkter som har ökad produktsäkerhet, produktion med ökad hållbarhet och en hållbar och transparent värdekedja.

Certifieringen STeP by Oeko ställer höga krav på sociala och miljömässiga aspekter i värdekedjan och är ett tecken på ansvar gentemot anställda och miljö.

Tilläggsmärkningen Oeko-Tex Made in Green visar att ett plagg har genomgått samtliga tidigare certifieringssteg, så som Oeko Tex Standard 100, och därefter har fått materialleverantörer och produktionsled kontrollerade enligt STeP.

En produkt med en Made In Green-märkning bedöms vara producerad mer hållbart för klimatet och på socialt hållbara arbetsplatser. Produkterna ska även kunna bevisa fullständig spårbarhet och vara testade för skadliga ämnen.

Läs mer: Oeko-Tex Made In Greenoch Oeko-Tex STeP