Blåkläder går med i NXT Gen Cup som officiell arbetsklädspartner

Blåkläder går med i NXT Gen Cup som officiell arbetsklädspartner

Blåkläder går in som officiell arbetsklädspartner i NXT Gen Cup, världens första 100% elektrifierade junior touring car-cup, inför säsongen 2024 som drar igång 5-7 juli på Norisring i Tyskland.

"Vi är glada att välkomna ett så välrenommerat och innovativt företag som Blåkläder till NXT Gen Cup-familjen. Blåkläder kommer att vara en nyckelpartner eftersom de kommer att förse våra mekaniker och ingenjörer med högkvalitativa kläder för de krävande förhållandena i vår racingmiljö," säger Christian Axelsson, Partners & Event Manager för NXT Gen Cup.

Med en djup och genuin kunskap om arbetskläder efter mer än 60 år i branschen, kommer Blåkläder att förse NXT Gen Cups mekaniker och ingenjörer med slitstarka och hållbara arbetskläder.

En annan viktig del av samarbetet mellan NXT Gen Cup och Blåkläder kommer att vara en gemensam skolturné under hösten 2024, där framtida mekaniker och ingenjörer får en inblick i världen av elektrifierad motorsport och bilindustri.

"NXT Gen Cups banbrytande arbete med att skapa en hållbar motorsportplattform för unga förare, mekaniker och ingenjörer är imponerande och vi är glada att bli en del av det," säger Jonatan Andersson, Marketing Manager på Blåkläder.

"Tillsammans med NXT Gen Cup kommer vi att förse de unga talangerna med rätt typ av kläder för deras krävande arbetsmiljö och ge dem en inblick i en spännande potentiell framtida karriär. Vi ser fram emot att säsongen ska börja!"

NXT Gen Cup, världens första elektrifierade juniora touring car-cup, kommer att tävla tillsammans med DTM – Europas främsta och mest kända racingserie. Säsongen 2024 består av 12 lopp fördelade över fyra tävlingshelger från juli till oktober, samt junior-SM på Mantorp Park den 19-21 september.

Om NXT Gen Cup
NXT Gen Cup är världens första 100% elektrifierade junior touring car-cup där unga kvinnliga och manliga förare tävlar med LRT NXT1, en helt elektrisk tävlingsbil baserad på MINI Cooper SE vägbil - konstruerad och byggd av Lestrup Racing Team. Serien tävlar tillsammans med DTM och organiseras genom ett "kom och kör"-koncept, vilket gör det möjligt för de unga förarna att fokusera på körningen och skapa grunden för en professionell racingkarriär.