Spinnfärgade material sparade 350 ton växthusgaser

Spinnfärgade material sparade 350 ton växthusgaser

Under 2023 sparade arbetsklädestillverkaren Blåkläder 43 miljoner liter vatten och minskade sina klimatpåverkande utsläpp med motsvarande 353 ton koldioxid genom att byta från traditionell till spinnfärgad fiber. Det visar företagets kommande hållbarhetsredovisning.

– Traditionell textilfärgning kräver stora mängder vatten, kemikalier och mycket energi. Eftersom vi äger vår produktion har vi möjlighet att snabbt ställa om när mer miljövänliga metoder utvecklas och testas, säger Anders Carlsson, vd på Blåkläder

Blåkläder har successivt övergått till spinnfärgad konstfiber, som i dag ingår i cirka 400 klädmodeller. Klimatbesparingen per enskilt plagg blir omkring 50-100 gram koldioxidekvivalenter och cirka 10 liter vatten. Totalt sett för hela tillverkningen under 2023 ger det en besparing på 353 ton klimatpåverkande utsläpp och 43 miljoner liter vatten.

– Fler inköpare borde efterfråga hur en tillverkare kan anpassa sig till marknadens mest hållbara tillverkningsmetoder, och inte bara titta på utsläpp för enskilda plaggmodeller. För oss blir det större skillnad att byta ut ett enda material i en stor del av sortimentet, än om vi skulle ta fram en separat, hållbar kollektion, säger Anders Carlsson.

Under 2024 och framåt fortsätter Blåkläder byta ut material mot spinnfärgade motsvarigheter.

Spinnfärgning innebär att färgpigmenten tillsätts direkt vid fiberframställningen, i stället för att färga färdig textil i önskad kulör, vilket kräver större mängder vatten och kemikalier. Metoden kan användas för många olika typer av konstfibrer, som polyester, polyamid och modakryl.

– Omställning sker inte över en dag, utan genom att se över varje detalj av sin värdekedja. Vi arbetar hela tiden med att optimera vår tillverkningsprocess för att ta största möjliga hänsyn till vår planet, säger Anders Carlsson.

Nästan alla Blåkläders plagg tillverkas i fabriker som företaget äger. Flera av anläggningarna drivs delvis av solel och har certifierats med LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) som bland annat inkluderar energieffektivitet, vattenförbrukning och koldioxidutsläpp i både byggnation och drift.

Om spinnfärgning:

• Traditionell färgning sker efter att ett garn eller tyg är färdigproducerat. Processen kräver mycket vatten, energi och kemikalier
  • Vid spinnfärgning tillsätts färgpigment innan textilfibern tillverkas och sedan spinns till garn.
  • Spinnfärgning kallas även Spun Dyed, Solution Dyed eller Dope Dyed.
  • Spinnfärgning kan minska vattenförbrukningen med i upp till 85 procent och kemikalieanvändningen med 90 procent jämfört med traditionell färgning.
  • Metoden ger även generellt förbättrade färghärdigheter mot till exempel tvätt och UV-strålar.
  • Spinnfärgning gör sig bäst för tillverkning i stora volymer eftersom omställning mellan olika färger är dyr och komplicerad
  • Blåkläder använder främst metoden på standardfärger som mörkblå och svart.