Terrassgården har generösa terrasser och bjuder in till ett boende med livskvalitet.

Livskvalitet med miljötänk i nyproduktionsprojektet Terrassgården

I höst väntar inflyttning i Lunds nya bostadshus Terrassgården, där det ljuva livet väntar. De nyproducerade lägenheterna har, precis som namnet ger en hint av, de bästa förutsättningarna för ett boende med ljuvlig utomhuskänsla året runt. Samtliga bostäder har generösa, skyddade terrasser och har utformats med stor respekt för miljön och för material.

– Alla material är utvalda för att åldras med patina och för att vara goda för såväl människa som miljö. Det har varit viktigt att göra allt underhållsfritt utan att tumma på känslan eller på den påverkan vi gör på miljön, förklarar arkitekten Johan Sennström från SAR/MSA.

Den som bor i någon av Terrassgårdens vackra bostäder kan räkna med att få en livskvalitet utöver det vanliga.

– Vår vision har varit att skapa lägenheter för det goda livet och det är nu fantastiskt att se att vi kommer att nå målet. Terrasserna har skyddande tak, vilket gör att utelivet kan fortsätta under större delen av året, samtidigt som det ger ett bra solskydd sommartid när solen står högt. De stora 2,3 meter höga glaspartierna från golv till tak, den frigjorda fasaden mellan rummen och fasad samt de extra stora dörröppningarna mot de enorma terrasserna gör att gränsen mellan inne och ute suddas ut. Lägenheterna har en unik rymd och ett fint ljus, de upplevs som större än vad de är, förklarar Johan Sennström.

Arkitekten Johan Sennström och platschef Ola Wingren, Thage, framför Terrassgårdens speciella träfasad.

Terrassen i visningslägenheten ger en föraning om utemiljön som väntar de boende i Terrassgården. Terrasserna ger varje bostad cirka fyrtio procent extra boendeyta, utöver utrymmet inomhus.

Materialen är genomtänkta och kommer att åldras vackert tillsammans. Fasaden består av karaktäristiskt kärnfuruspån från den finländska lappmarken. Fasadplåtarna är i Lindab Magestic, ett stålmaterial som åldras i takt med naturen och som kommer att smälta in väl i sin omgivning. Stommen är korslimmat trä som ger förutom en unik känsla även en halvering av koldoxidutsläppen.

– Eftersom det finns sprinklers i byggnaden har vi kunnat ha kärnfuruspån på fasaden och även kunnat låta den massiva stommen vara synlig. Stommen har en vit lasering som ger en modern, varm känsla med mjuk akustik i rummen. Vi har låtit de rundade hörnen som blir till vid tillverkningen vara synliga, vilket gör att man kan se den vackra och massiva uppbyggnaden av trästommen i dörröppningarna, säger Johan.

Bostäderna är fyllda med vackra detaljer och genomtänkta materialval.

Vid planeringen av bostäderna har man utgått från att låta naturen och utemiljön vara ständigt närvarande, även vid vardagliga aktiviteter som förknippas med ett leva i ett hem.

–Lägenheterna har utformats så att du kan sitta och titta på TV samtidigt som du har utsikt över terrassen. Matplatserna har glasade burspråk, vilket gör att du kan blicka ut över växtligheten till såväl morgonkaffet som under middagsbjudningen, säger Johan Sennström.

Inne möter ute. Lägenheterna är designade så att du kan njuta av favoritprogrammet på TV och blicka ut över naturen i pauserna.

Med sitt privata läge, nära både city och natur, blir Terrassgården en grön oas att komma hem till.

– I Terrassgården får du en huskänsla tack vare de stora, privata uteplatserna, men med en lägenhets praktiska fördelar. Det kommer att finnas uthyrningsrum till övernattande gäster. På innergården planeras en liten vacker ”pocketpark” och på taket ett större växthus med uteplats för odling och större tillställningar, förklarar Johan.

Platschef Ola Wingren och designern Johan Sennström i vad som kommer bli ett orangeri/växthus på taket för de boende att njuta av. På taket finns också solceller som ombesörjer fastighetens elförbrukning.

Bostäderna om 2–5 rum och kök ligger i Råbylund i sydöstra Lund. Uppbyggnaden av Terrassgården är i full gång och bostäderna kommer att vara klara för inflyttning under hösten.

–Många av de som nu snart ska flytta in i Terrassgården har valt att teckna avtal tack vare den unika arkitekturen med de stora terrasserna. Många ser fram emot tillträdet, och längtan har inte blivit mindre efter att vi visat upp vår visningslägenhet som ger en föraning om hur de boende kommer att leva i huset. Även om många bostäder är sålda finns det fortfarande bra lägenheter kvar i projektet. Vi planerar även för etapp 2 på tomten väster om Terrassgården. Tyvärr kommer vi att behöva öka priserna med cirka tjugo procent i nästa etapp på grund av ökade byggkostnader i branschen, säger Eric Swahn, försäljningschef för Bjurfors nyproduktion i Skåne.