Bjurfors kommentar till Mäklarstatistik: Temperaturen fortsätter att stiga

Bjurfors kommentar till Mäklarstatistik: Temperaturen fortsätter att stiga

Bostadspriserna steg för femte månaden i rad i juni, enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik. Bostadsrättspriserna ökade med 0,2 procent och villapriserna med 0,7 procent. Störst prislyft sågs för bostadsrätter i Göteborgsregionen, där priserna steg med 1,6 procent. Fredrik Kullman, vd för Bjurfors Sverige, tror att priserna kan fortsätta upp ytterligare ett par procent redan i år. Han menar att sjunkande räntor och ökad optimism fortsätter att driva marknaden, och ser inga tecken på avmattning.

Bostadsmarknaden fortsätter att utvecklas i en positiv riktning, med fler affärer och högre priser. Under andra kvartalet såldes 44 700 bostäder, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen av bostadsrätter ökade med 11 procent och villor med 20 procent.

I juni steg priserna för femte månaden i rad. Bostadsrättspriserna ökade med 0,2 procent och villapriserna med 0,7 procent. På årsbasis har bostadsrättspriserna nu stigit med 2,4 procent medan villapriserna gått upp 1,4 procent.

– Vi ser en fortsatt stigande temperatur på bostadsmarknaden. Det är fler besökare på visningarna, och budgivningar blir allt vanligare. I Stockholms innerstad, som har gått starkast under våren, är det budgivning på nästan allt. Men det är inte bara lägenheter som går bra. Efterfrågan är hög på alla bostadstyper, inklusive fritidshus. De flesta söker dock färdiga bostäder där det bara är att flytta in, vilket gör att renoveringsobjekt fortfarande har det tufft. Detta beror så klart på räntorna. Man vill helt enkelt inte dra på sig några extrakostnader. Våra förväntningar på marknaden under andra halvåret är en prisökning på ett par procent. Efter den starka inledningen tror vi att tyngdpunkten i uppgången kommer ligga mot slutet av perioden. Då har marknaden fått tid att hämta andan, vi kanske har sett ytterligare 2-3 räntesänkningar, och det stora utbudet kan ha minskat en aning, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige.

Men hur ska man då tänka som köpare eller säljare? Är det bra läge att göra bostadsaffär nu? Fredrik Kullman tycker det.

– Det kanske låter som en klyscha, men för både köpare och säljare kan detta vara en bra tid att agera. För köpare är det enkelt att se fördelarna: priserna är på väg upp och räntorna är på väg ner. Samtidigt finns ett stort utbud att välja bland, och det är fortfarande en marknad där man har tid att känna efter om det är rätt. Men så småningom kommer givetvis detta stora utbud att säljas av.

– För säljare är marknadsläget nu mycket mer fördelaktigt än det var för ett eller två år sedan. Många bostäder säljs till bra priser, på sina håll nära rekordnivåer. Går man i säljtankar tycker jag inte att man ska tveka att ta kontakt med en mäklare. Ett alternativ om man inte vill lägga ut bostaden till försäljning direkt är att låta den ligga som ”på förhand”. Förmarknaden har växt kraftigt de senaste åren och ska inte underskattas. Det är ett bra sätt att känna av intresset, men också för att samla på sig spekulanter. För att nå bästa möjliga resultat är det viktigt att vara proaktiv på marknaden.

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, juni 2024

FRITIDSHUS

Medelpris

-1,7 %

Fullständig statistik finns på: maklarstatistik.se

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på 90 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer. Under 2021 förmedlade Bjurfors fler än 17 000 bostäder till ett totalt värde om 70 miljarder kronor. Den samlade omsättningen uppgick till 1 miljard kronor.

Fredrik Kullman

VD Bjurfors Sverige och ansvarig för franchiseverksamheten i Sverige och Spanien 0732-57 56 86