Bjurfors kommentar till Mäklarstatistik: Stiltje på bostadsmarknaden men ljusare utsikter framåt

Den sju månader långa sviten av stigande priser på villor är nu bruten. I augusti sjönk priserna, med Stor-Göteborg som största sänke. Samtidigt faller bostadsrättspriserna något, enligt färska siffror från Svensk Mäklarstatistik.

I augusti sjönk bostadsrättspriserna i riket med 0,6 procent, medan villapriserna minskade med 0,2 procent. För bostadsrätter var detta den andra nedgången i rad och för villorna den första minskningen på sju månader. På årsbasis syns en ökning; bostadsrättspriserna har stigit med 1,7 procent och villapriserna med 0,5 procent.

Fredrik Kullman, vd på Bjurfors Sverige, ger sin syn på marknadens utveckling:

- Vanligtvis är augusti en månad präglad av stigande priser men nu ser vi att marknaden inte riktigt tagit sig ur hängmattan. Anledningen till det är självklart det stora utbudet. Många bostäder som drogs tillbaka i våras på grund av det höga ränteläget har nu kommit ut till försäljning, vilket motverkar en kraftig ökning. För köpare är det med andra ord skördetid innan priserna stiger till följd av ett förbättrat ränteläge.

- Vi tror fortfarande att det stora prislyftet kommer först under 2025, men det faktum att Riksbanken signalerar fler sänkningar i år än vad som tidigare legat i korten talar för att vi går mot en mer köparvänlig räntemiljö redan i slutet av 2024. Redan i samband med den förra sänkningen märkte vi hur trycket ökade på visningarna. De kommande sänkningarna i kombination med ett uppdämt behov innebär att den ketchupeffekt jag tidigare talat om närmar sig.

När vi blickar framåt mot hösten och vintern finns det skäl att vara försiktigt optimistisk, menar Fredrik Kullman.

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, augusti 2024

+ 3,0%

+ 2,3%

36 015

Statistiken baseras på försäljningen av 23 497 bostadsrätter under juni 2024 - augusti 2024. Tremånaderssiffran är en jämförelse med mars 2024 - maj 2024, tolvmånaderssiffran med juni 2023 - augusti 2023 och i enmånadssiffran jämförs maj 2024 - juli 2024 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik VILLOR, augusti 2024

+ 1,2%

+ 3,3%

4 864 000

Statistiken baseras på försäljningen av 14 958 villor under juni 2024 - augusti 2024. Tremånaderssiffran är en jämförelse med mars 2024 - maj 2024, tolvmånaderssiffran med juni 2023 - augusti 2023 och i enmånadssiffran jämförs maj 2024 - juli 2024 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar. Rikssiffrorna för villor och bostadsrätter beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket.

Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik Fritidshus

FRITIDSHUS

Medelpris

- 1,9%

2 231 000

Statistiken baseras på försäljningen av 4 461 fritidshus mellan september 2023 och augusti 2024. Utvecklingen jämförs med föregående 12-månadersperiod.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige

E-post: fredrik.kullman@bjurfors.se

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på cirka 85 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer.

Fakta om Svensk Mäklarstatistik AB

Svensk Mäklarstatistik redovisar varje månad den enda aktuella och heltäckande prisstatistiken för bostadsrätter, villor och fritidshus i Sverige. Svensk Mäklarstatistik hämtar data om varje bostadsförsäljning, oavsett om de annonserats eller inte, direkt från fastighetsmäklarnas affärssystem var fjärde timme dygnet runt, året om. På vårt uppdrag hämtar sen SCB - Statistiska Centralbyrån, månatligen all data och producerar den statistik som vi sedan publicerar i pressmeddelanden och på vår sajt. Information rörande försäljningen hämtas då köpekontrakten skrivs och behöver därför inte invänta tillträdet, och för fastigheter, lagfartshanteringen som tar 3-4 månader. Vår statistik visar därför det aktuella marknadsläget med prisförändringar utan den eftersläpning som myndigheter och andra aktörer dras med.

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på 90 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer. Under 2021 förmedlade Bjurfors fler än 17 000 bostäder till ett totalt värde om 70 miljarder kronor. Den samlade omsättningen uppgick till 1 miljard kronor.