Villapriserna steg för sjätte månaden i rad i juli.

Bjurfors kommentar till Mäklarstatistik: Het sommar och optimism inför hösten

En fem månader lång svit av stigande priser på bostadsrätter är bruten. I juli sjönk priserna med Stor-Stockholm som största sänke. Samtidigt fortsatte villapriserna att stiga, enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik.

I juli sjönk bostadsrättspriserna med 1,2 procent, medan villapriserna steg med 0,5 procent. För bostadsrätter var detta den första nedgången sedan januari, medan villapriserna ökade för sjätte månaden i rad. På årsbasis har bostadsrättspriserna nu stigit med 1,7 procent, och villapriserna med 1,2 procent.

Juli är vanligtvis en månad då bostadsmarknaden slumrar till, för att vakna till liv igen i början av augusti. Men så såg det inte ut i år, berättar Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige.

– Den säsongsnedgång vi vanligtvis brukar se var inte alls lika tydlig i år. Skälet är naturligtvis förväntningarna om lägre räntor. Det gör att fler nu vågar ta steget att köpa bostad. Att priserna på villamarknaden fortsatte upp medan bostadsrätter såg en liten nedgång ska inte tolkas in för mycket. Villamarknaden brukar prestera bättre under sommaren, och bostadsrättspriserna har hittills sett en snabbare återhämtning. Till sist brukar sådant jämna ut sig.

Fredrik Kullman ser med tillförsikt fram emot hösten, då han tror att antalet affärer kommer öka ytterligare. Högre priser ligger även det i korten, men kan dröja till nästa år.

– Under de senaste veckorna har en ström med nyheter indikerat att räntorna kan sänkas snabbare än vad någon hade kunnat föreställa sig. Detta, i kombination med det stora utbudet och det faktum att många skjutit upp sina bostadsköp, kommer innebära högre aktivitet och fler affärer. Den ketchupeffekt jag så länge talat om är jag övertygad om nu kommer. Priserna kan säkert också fortsätta stiga något, eftersom lägre räntekostnader ger köparna möjlighet att höja sina budgetar. Men det stora prislyftet förväntar vi oss kommer först under 2025.

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, juli 2024

FRITIDSHUS

Medelpris

-1,6 %

Fullständig statistik finns på: maklarstatistik.se

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med omkring 600 medarbetare på 90 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer. Under 2021 förmedlade Bjurfors fler än 17 000 bostäder till ett totalt värde om 70 miljarder kronor. Den samlade omsättningen uppgick till 1 miljard kronor.

Fredrik Kullman

VD Bjurfors Sverige och ansvarig för franchiseverksamheten i Sverige och Spanien 0732-57 56 86