Emmaus Björkå överlämnar 50 000 kr till Ship to Gaza

Under mars och april har svenska Hennes & Mauritz öppnat tre av sju planerade butiker i Israel. Emmaus Björkå protesterar mot detta och har bett kunder att skänka en extra tia till Ship to Gaza när de handlat begagnade H&M-kläder i second hand-butikerna. Emmaus Björkås kunder har bidragit med 15 000 kronor och Emmaus Björkå lägger till ytterligare 35 000 kronor. Nu överlämnar Emmaus Björkå 50 000 kr till Ship to Gaza.

- Vi är mycket glada över den solidaritet Emmaus Björkå och deras kunderna har visat Gazas instängda befolkning, säger Mattias Gardell och Dror Feiler, talespersoner för Ship to Gaza. Vi har nu köpt ett fartyg, som lastat med byggmaterial och medicinsk utrustning seglar till Gaza i maj. Vi åker tillsammans med en konvoj av åtta fartyg, varav tre lastfartyg, som utrustats av solidaritetsrörelser i Sverige, Grekland, Turkiet, Irland och andra länder, som tröttnat på att våra regeringar tittat åt andra hållet när Israel i strid mot folkrätten omvandlat Gaza till världens största utomhusfängelse. Aktionen sänder ett viktigt budskap till Gazas befolkning: Ni är inte ensamma!

Hälsningar
Nanna Nilsson