Maja Ulander och Mikael Aamisepp från High Coast Invest tillsammans med Robertas Buckus och Vaidas Repecka från Kaunas Metal.

Västernorrland med i slutkamp om miljardetablering av återvunnet stål

När det litauiska bolaget Kaunas Metal ska etablera sig i Sverige står Västernorrland som en av två platser som företaget är intresserade av. I går skrev Torsboda Industrial Park och Kaunas Metal på ett Letter of Intent och arbetet mot ett avtal om etablering intensifieras.

Företaget ska etablera en nya anläggning där återvunnet stål ska bli till armeringsjärn. Det kommer att innebära upp till 300 arbetstillfällen.

– Stålproduktion är ett av de stora problemen vi måste lösa när vi ska ställa om till ett hållbart samhälle och en cirkulär ekonomi. Därför känns det väldigt roligt att kunna välkomna ett företag som använder gamla råmaterial för att göra nya produkter, säger Maja Ulander, investeringsrådgivare på High Coast Invest.

High Coast Invest har hjälpt Kaunas Metal att kartlägga Västernorrlands möjligheter inom infrastruktur, energi och tillgång till talanger - med goda resultat. Robertas Buckus, vd på Kaunas Metal, ser att deras slutprodukt kan framställas på ett mer hållbart sätt, vilket byggnadsbranschen efterfrågar.

– Vi ska titta vidare på Torsboda och Umeå, vilka båda ser ut att vara mycket bra alternativ för oss. Innan årsskiftet räknar vi med att ha bestämt oss och skrivit avtal, säger Robertas Buckus.

Ett Letter of Intent, som är det företaget skrivit på med Torsboda Industrial Park, visar att parterna är överens om att fortsätta eller starta förhandlingar.

– Det växande intresset visar att samarbetet mellan oss, Business Sweden och lokala siter som Torsboda Industrial Park bär frukt och bidrar till en stark och levande region, säger Mikael Aamisepp, investeringschef på High Coast Invest.

– Att vi attraherar Kaunas Metal som har högt hållbarhetsfokus i hela processen är ett kvitto på att vi har ett konkurrenskraftigt erbjudande för de som vill bidra till den gröna omställningen, säger Maja Ulander.

Maja Ulander, investeringsrådgivare High Coast Invest
maja@highcoastinvest.com

Mikael Aamisepp, investeringschef High Coast Invest
mikael@highcoastinvest.com

Vi arbetar för att forma framtidens Västernorrland. Med fokus på entreprenörskap, innovation och attraktion jobbar vi för att forma nya idéer till hållbara lösningar, möjliggöra nya etableringar och hjälpa dagens företag att ställa om.

High Coast Invest är ett etableringsfrämjande verksamhetsområde i BizMaker. Vårt syfte är att främja hållbara etableringar till vår region. Dessa etableringar ska inte bara skapa tillväxt utan också bidra till det lokala ekosystemet samt till regionens utveckling och attraktivitet.