Timrå blir en del av den regionala inkubatorn

Timrå blir en del av den regionala inkubatorn

Satsningen på en regional inkubator fortsätter och nu är det klart att även Timrå Kommun blir en del av Åkroken Business Incubator. En regional inkubatorverksamhet med lokala noder kommer att förstärka innovationsklimatet och leda till ökad tillväxt i kommuner och företag, säger Ewa Lindstrand, kommunstyrelsens ordförande i Timrå.

De senaste månaderna har det pågått ett intensivt arbete mot ett ökat samarbete kring företagande och tillväxt i Västernorrland. Åkroken Business Incubator arbetar just nu med att etablera en regional inkubator och målet är att inom kort finnas på plats med lokala affärsrådgivare runt om i kommunerna. Åkroken Business Incubator har funnits i Sundsvall sedan 2006. Sedan tidigare är det klart att Ånge, Härnösand och Örnsköldsvik blir en del av den regionala verksamheten. Att Timrå nu valt att gå med i satsningen är ytterligare en förstärkning av samarbetet.

Med det här beslutet bidrar Timrå till att stärka hela regionens tillväxt. Tillsammans med övriga kommuner i Västernorrland skapar vi nu något unikt för Sverige, som i sin tur kommer att bidra till att göra hela regionen mer attraktiv, säger Christian Söderberg, affärsområdeschef på Åkroken Business Incubator.

Under hösten har Åkroken Business Incubator, tillsammans med ett antal andra aktörer, kartlagt kommunernas behov av inkubatorverksamhet och resultatet visar att både behovet och intresset är stort. Man ser ett värde i att ha lokala affärsrådgivare tillgängliga på plats med det stöd som en inkubator kan erbjuda i form av verktyg och processer för kommersialisering och tillväxt.

Det finns stora vinster med att samverka med inkubatorverksamheten. Ökad tillgänglighet i kombination med synergier inom bl. a. kompetens och nätverk ökar möjligheten att fånga upp och accelerera fler idéer. Detta kommer att gynna affärsmässigheten, stärka konkurrenskraften och öka tillväxttakten”, säger Peter Germer, näringslivschef i Timrå kommun.

På Åkroken Business Incubator ser man också fram emot att komma igång med samarbetet.

– Det finns oerhört många spännande idéer och företag i Timrå. Att Timrå Kommun går med i den regionala satsningen på en inkubatorverksamhet kommer att innebära att vi kan göra ännu mer insatser för att bidra till det redan fantastiska företagsklimatet i Timrå, säger Christian Söderberg.

För företagare och innovatörer i Timrå kommer satsningen att innebära ytterligare resurser i form av stöd och rådgivning och det finns stora förhoppningar på den nya regionala inkubatorn.

– Detta kommer att stödja våra tillväxtmål och vi har högt ställda förväntningar på ett bra utfall, avslutar Ewa Lindstrand.

Åkroken Business Incubator bidrar till att utveckla det nya näringslivet i Sundsvallsregionen. Vi erbjuder en kreativ miljö och en dynamisk process för företag som vill växa. Vi tillför kompetens i företagens olika utvecklingsfaser och ser arbetet med individen eller teamet bakom idén som lika avgörande och viktigt som affärsidén i sig.