Linda Thorén, VD på Re:store.

Re:store Höga Kusten innoverar för att skapa en hållbar och lönsam affärsmodell

Med ett fokus på återbruk, second hand och hållbart producerade produkter har Re:store blivit ett omtyckt inslag i Härnösands stadskärna. Med en samling av olika varumärken erbjuder gallerian kunder mer medveten konsumtion och unika produkter. Men de har också haft utmaningar i att skapa en lönsam affärsmodell. Därför har Re:store sedan i höstas jobbat tillsammans med BizMaker för att designa en bättre affärslösning.

Linda Thorén, VD för Re:store och drivkraften bakom denna förändring, har tillsammans med BizMakers rådgivare använt innovation och design thinking för att skapa en mer lönsam affärsmodell.

Från utmaning till möjlighet

Linda, som har erfarenhet som produktchef och från att utveckla varumärken, började som VD på Re:store i början av 2023. Hon såg snabbt att det var en verksamhet med ett lovande koncept, men en ekonomi som behövde förbättras.

–Tidigare har jag haft ett ganska abstrakt bild av innovation. Är vi som galleria en innovation? Hur kan det användas i redan existerande bolag? Jag var nyfiken på att se hur innovation kan förbättra vårt erbjudande.

Med hjälp av BizMakers rådgivare Cecilia Nordlund och Mona Sundin började Linda att utforska nya affärsmodeller. Det första steget var att förstå de nuvarande problemen för att sedan experimentera med att utveckla lösningar. Processen med att innovera affärsmodellen visualiserades genom intensiva brainstorming-sessioner.

–Cecilia skissade upp olika modeller på whiteboard, och gjorde det lättare att se hur varje förändring skulle kunna påverka vår framtid, säger Linda.

Resultat och framtidsutsikter

Idéarbetet har bland annat resulterat i att Re:store nyligen övergick från en fast kvadratmeterbaserad hyra till en modell där en del av hyran är rörlig och baserad på försäljning.

–Vi har paketerat det som en tjänst där man i grundpaketet får allt man behöver för att vara företagare hos oss. Det ingår en exponering, kassa, städning, och personal. Utöver kan företagen köpa till tjänster utifrån sina behov. Det ger alla våra företag en chans att lyckas och växa, säger Linda.

Även om implementeringen av den nya affärsmodellen inte var utan risker har den visat sig framgångsrik.

–Vi var lite beredda på att vi skulle förlora några av företagen, men faktum är att nästan alla företag har stannat kvar och vi har till och med hunnit välkomnat två nya företag, säger Linda.

Även om flera förändringarna nyligen implementerats så har de redan börjat visa positiva effekter, och för framtiden ser Linda stora möjligheter. Hon hoppas också på att Re:stores resa ska inspirera andra företag i kommunen och bortom dess gränser - och möjliggöra nya sätt att handla hållbart.

Innovationsledning - Möt framtiden och stärk konkurrenskraften

I en föränderlig värld är det viktigt att ha rätt verktyg. Genom BizMakers innovationsledningsprocesser hjälper vi dig att hantera förändringar och utvecklas. Vi erbjuder 4-6 kostnadsfria möten för att stötta organisationer i deras innovationsarbete. Eftersom vi inte konkurrerar med den fria marknaden hjälper vi dig därefter vidare till privata aktörer om du vill ha fortsatt stöd i innovationsarbetet.

Linda Thorén, VD Re:store Höga Kusten
070 300 47 88, linda.thoren@restorehk.se