Ost är som fotboll - ta inte i den med händerna

Ost är som fotboll - ta inte i den med händerna

Vid en offentlig frukostbjudning är det många som tar i osten med händerna,utan att tänka på smuts och bakterier. För att kunna hyvla ordentliga skivor måste man hålla emot med fingrarna. Men inte längre. Nu lanseras Osthållaren,en helt ny produkt som möjliggör ett mer hygieniskt sätt att hantera ost på.

– Vi brukar säga att ost är som fotboll, man ska inte ta i den med händerna,berättar Owe Eliasson och Lars-Olof Öberg som uppfunnit Osthållaren.

Tillsammans driver de företaget At Hand of Sweden som de bildade 2013.Owe och Lars-Olof har båda ett stort innovationsintresse och en stark vilja att genomföra idéer de tror på. De drev egna verksamheter redan tidigare,men då inom skog och turism. Tills Owe började lura på ett problem som han hade upptäckt i hanteringen av ost. Tillsammans med Lars-Olof, som är duktig på hantverk, tog han fram en prototyp. Prototypen fungerade bra och de har fått mycket god respons på sin uppfinning.

Nu finns den färdiga produkten att köpa hos återförsäljare runt om i landet.Osthållaren tillverkas av livsmedelsgodkänd plast och finns i flera färger.Det ergonomiska greppet gör att det går att hyvla jämnare och på så vis minskas risken för att det bildas skidbackar.Osthållaren passar perfekt hemma på frukostbordet såväl som på det offentliga smörgåsbordet.

At Hand of Sweden har fått stöd av Åkroken Business Incubator att ta sin idé till marknaden. Mer information finns på www.athandofsweden.se och www.akrokenbusinessincubator.se

Åkroken Business Incubator bidrar till att utveckla det nya näringslivet i Sundsvallsregionen. Vi erbjuder en kreativ miljö och en dynamisk process, där goda idéer från universitet, näringsliv och privatpersoner utvecklas till nya tillväxtföretag. Vi tillför kompetens i företagens olika utvecklingsfaser och ser arbetet med individen eller teamet bakom idén som lika avgörande och viktigt som affärsidén i sig.